Nyhet januari 11, 2019

Att nå unga om drogmissbruk genom film

Changemaker Educations har tillsammans med företaget Cloudreel och stiftelsen Jiddra Inte arbetat med anti-drogkampanjen 'Adda Livet'. Målet är att nå ungdomar på deras språk och villkor genom film.

Under de senaste veckorna har fokus för studerande på Webbutvecklare E-handel legat på Anti-drogkampanjen ’Adda Livet’, och de filmer som klassen Webbutvecklare e-handel tagit fram som del av projektet. Idag saknas nyanserad information om droger och drogmissbruk som når unga på deras språk och villkor, det vill stiftelsen Jiddra Inte som ligger bakom projektet ändra på. YouTube kommer att vara en viktig kanal för att nå ut, och de första filmerna till projektet har nu tagits fram i samverkan mellan Jiddra Inte, Changemaker Educations och Cloudreel.

adda livet jiddra inte changemaker educations couldreel

”Vi vill informera ungdomar om vad droger verkligen kan göra med en för att rädda liv. Idag är det svårt att hitta information som vänder sig till ungdomarna på ett sätt som är anpassat efter dem, och det finns lite information om vad som sker när man blandar olika preparat. Därför blir det väldigt kraftfullt när filmer tas fram av andra ungdomar”, säger Patrik Pelosio, grundare av Jiddra Inte.

Projektet

Med tre-årig finansiering från Arvsfonden hoppas stiftelsen att ’Adda Livet’ ska kunna bli den givna källan för droginformation på nätet för ungdomar. En viktig del av kampanjen är de videos som skapas av och för ungdomar och som kommer att spridas på YouTube för att nå personer i åldrarna 13 – 25 år.

Grupperna på skolan har tagit del av statistik och intervjuat unga personer med olika drog- och blandmissbruk. Många av berättelserna i filmerna utgår från verkliga situationer och visar scenarion som kan få unga att börja missbruka. Från föräldrar som tjatar om bra betyg till en nära anhörigs bortgång som får en att känna en sorg man inte kan hantera på egen hand. En berättelse handlar om gäng som välkomnar en in i en gemenskap och säger att det kommer att sluta göra ont och en annan om tomheten man kan känna efter ett flera kvällar festande. För att dämpa ångesten dagen efter blandar man alkohol och läkemedel.

Att beröra genom film

”Du kan inte hoppa ner 2000 meter i ett hål utan stege, då kommer du inte upp. Då måste du ha hjälp”, berättar en anonym 22-åring i en av de andra filmerna när han beskriver hur det känns att få en hasch-psykos.

Man känner medlidande för personerna i filmerna, och får känslan av att vem som helst kan ramla dit. Det är kraften med berättande i korta filmer. Det går att relatera till varje berättelse, oavsett om den utspelar sig centralt i Stockholm eller i ett mörkt rum i en pakistansk stad.

adda livet, ett projekt av changemaker educations, cloudreel och jiddra inte

 

”Vi hade läst på Flashback hur vi skulle göra. Det som inte stod där var att alla reagerar på olika sätt på droger. Plötsligt låg min kompis på golvet och skakade. Ingen visste hur vi skulle hjälpa henne. Min kompis dog nästan den kvällen, för att vi ville vara coola” berättar huvudpersonen i en annan film som handlar om att använda en förälders läkemedel som en drog tillsammans med alkohol.

Idag har 20% av killar och 14% av tjejer i årskurs två på gymnasiet någon gång provat narkotika enligt CAN. De menar även på att en förändring kan ses i attityden till droger som t.ex. cannabis där många anser det vara ofarligt att testa.

Att skapa för ungdomar

”Jag kan inte göra så här bra filmer för den här målgruppen. När budskap om droger kommer från andra ungdomar når man kanske målgruppen på ett annat sätt. Det handlar inte om att stå där med stora pekpinnar utan att låta andra dela sina erfarenheter, så att det känns genuint. På så vis kan video förhoppningsvis användas för att rädda liv”, säger Christian Bagge på Cloudreel, som undervisat i filmskapande under projektarbetet på skolan.

adda livet jiddra inte changemaker educations couldreel

Christian Bagge, Cloudreel

Filmerna kommer nu att användas framåt som underlag för att fler ungdomsgrupper med egen erfarenhet om drog- och blandmissbruk runtom i Sverige ska kunna producera egna filmer till projektet. Målet med kampanjen är att få fler att sluta jiddra – och adda livet.

Changemaker Educations kommer att fortsätta sitt samarbete med Clourdreel och stiftelsen Jiddra Inte under hela 2019 för att sprida budskapet bland unga, och motverka att fler unga dör av blandmissbruk.