Spotlight januari 24, 2019

Frozen Waffle – Bodens första spelstudio

Emil Dahlberg, Sebastian Ojala och Max Bryngelsson är grundarna bakom Bodens första indiespelstudio Frozen Waffle.

Från game jam till indiestudio

Sebastian, Max och Emil började studera Indispelutvecklare i Boden tillsammans. Under ett game jam med temat ”arctic beast” hamnade de i samma grupp, och namnet Frozen Waffle uppstod. Efter detta var gruppen med på Arctic Game Pitch där de gick vidare och deltog på eventet Nordsken i Skellefteå. I agusti 2018 började Frozen Waffle ett samarbete med ett amerikanskt företag och startade arbetet med Perfect Summer. I början av 2019 påbörjas även ett samarbete med Formsmedjan som jobbar med strategisk kommunikation och har rötter i Boden.

Perfect Summer

”Perfect Summer handlar mycket om vår egen uppväxt här i norra Sverige. När jag var barn så lekte man i skogen som stora krigare och det är det vi gör ett spel om”, säger Emil. ”Det är samma känsla som när jag var barn och jag vill få andra att känna det, eller att personer som känt samma sak ska kunna relatera till det”.

perfect summer av frozen waffle

Att utveckla spel i Boden

Bakgrunderna för medlemmarna i teamet ser lite olika ut. Sebastian och Emil är uppvuxna i norr men Max har flyttat långt för utbildningen i Boden. ”Jag är från Göteborg och flyttade upp hit utan tidigare erfarenhet. Innan detta hade jag suttit hemma i ett år. Jag fick möjligheten att göra något jag ville göra”, säger han. ”Det finns en annan i klassen som heter Björn och vi träffades över nätet för nio år sedan. Vi har snackat sen dess och han frågade mig om jag var intresserad av att söka tillsammans. Jag trodde inte jag skulle komma in, med det gjorde jag och flyttade upp hit”.

För Emils del har spelutveckling alltid varit drömmen. ”Jag minns inte en tid då jag inte ville bli spelutvecklare. Jag har alltid velat bli det sedan barnsben. Jag bodde på ett dött ställe där det inte fanns. Antingen mekade man med bilar eller drog linor. När jag växte upp ville jag där ifrån så snabbt som möjligt. Problemet med utbildningar är att de ofta är akadameiska. Jag började programmera när jag var 10 år och ville hellre göra spel än att läsa om dem”, säger Emil.

Sebastian är uppvuxen i Boden och har sett den lokala utvecklingen med egna ögon. ”Jag har alltid velat göra det jag gör idag, men det har inte funnits möjlighet här uppe. Jag har min familj och mina vänner här, så jag har inte sökt mig söder ut”, säger Sebastian. ”Sedan kom utbildningen och då hoppade jag på direkt”.

Framtiden för Frozen Waffle

I dagsläget är fokus för Frozen Waffle att bygga ens tabil grund att stå på och hitta samarbeten. I framtiden vill studion få fortsätta jobba med sina egna spelprojekt och göra det de brinner för. Sebastian har en positiv inställning till spelbranschen i norr. ”Jag hoppas att fler företag kommer flytta upp hit och fler kommer invistera här än tidigare”, säger Sebastian. ”Vi kommer vara där och hjälpa till att skapa en hub för utveckling. Det fanns inte ens tidigare och idag finns vi med på spelutvecklarindex, det är jätteroligt! För mig som är från Boden är det jättekul att familjen som kanske tidigare satt och tänkte att ´vad är det där för hittepå?´nu ser i tidningarna att det växer. Det är kul att vara en del av det”.

Avtryck genom spel

”Jag spelade spel som barn för att jag mådde dåligt psykiskt och ville drömma mig bort. Jag vill göra spel som någon annan kan spela och må bättre av i sin vardag. Verkligen lämna avtryck på någons liv och kan se tillbaka på att spelet gjorde det bättre under en jobbig period. Om det så bara är en person så är jag nöjd”, säger Emil.

”När jag har spelat har alltid sagt att jag vill vara med på eftertexterna bland de huvudpersoner som gjort spelet. Jag vill ha en liten studio för att folk ska känna att de har jobbat på något som inte alla andra också har jobbat på. Vi har suttit ner och pratat om gamla minnen från när vi var barn och ingen annan i världen hade kunnat göra det spelet”, säger Sebastian.

perfect summer av frozen waffle