Spotlight januari 3, 2019

Jacob ”Daydee” Stenberg – proffsspelare och 3D-grafiker

Jacob "Daydee" Stenberg läser 3D Graphics på Futuregames, men är även en ikon inom den svenska esportscenen som en av de absolut bästa spelarna i Super Smash Bros. Melee.

Jacob Stenberg, kanske mer känd som ”Daydee” för många, är inte bara förstaårsstudent på Futuregames 3D Graphics, men även ett välkänt ansikte inom esporten där han tävlar i Super Smash Brothers Melee. Jacob/Daydee är Europas bästa spelare som karaktären Samus och är rankad som Sveriges fjärde bästa spelare. Med sikte på en karriär i spelbranschen har Jacob med sig sina erfanehneter från den tuffa tävlingsvärlden.

 

Super Smash Bros. Melee

Speltiteln Super Smash Bros. Melee (SSBM), det andra spelet i fighting-serien Super Smash Bros., släpptes år 2001 av Nintendo. Trots nyare spel i serien är Melee fortfarande det esportarna föredrar i tävlingssammanhang. Att tävla i SSBM innebär enligt Jacob både mycket träning och analysering men även att resa. ”Jag har spelat Super Smash Bros. sen jag var fem år, men jag hittade tävlingsaspekten och communityn kring det för fyra år sedan. Det var en vän som introducerade mig under ett mer avslappnat event och jag tyckte att det var konstigt att vi spelade den gamla versionen av Super Smash Bros. Efter att de förklarat olika tekniker, djupet i spelet och varför det var så coolt blev jag väldigt intresserad”.

Jacob skaffade SSMB och började öva hemma och märkte snabbt att han tyckte att det var riktigt välgjort. ”Det är ett otroligt snabbt spel och man märker att de har gått in på detaljer som de har tagit bort i de nyare spelen”. Regissör och designer av spelet, Masahiro Sakurai, kallar det en ’beautiful accident’ då SSMB egentligen var avsett som ett partyspel snarare än att det skulle bli ett tävlingsinriktat fighting-spel.

I somras, strax före Jacob började på Futuregames, upplevde han ett av sina bästa tävlingsminnen. ”Jag spelade mot Professor Pro, Englands bästa spelare, inför 1000 personer. Det är ett jäkligt schysst minne. Jag blir så glad att jag slår näven i bordet och det springer upp 15 svenskar och blir världens grej på scenen”. Under en annan tävling ett år tidigare lyckas fotografen Stephanie ”Vexanie” Lindgren fånga en fantastisk bild av Jacob när han vinner en match mot den amerikanska spelaren dizzkidboogie.

Fotografi av Daydee som spelar Super Smash Bros Melee av Stephanie Vexanie Lindgren

Foto: Stephanie ”Vexanie” Lindgren

Esport och personlig utveckling

”Jag har blivit bättre på socialt nätverkande. SSBM är ett spel där man faktiskt träffas i verkligeheten och inte bara online, och det ger väldigt mycket i sig att behöva kommunicera”.

”Att analysera och tävla på en hög nivå hjälper alltid inom andra aspekter i livet där det är tufft och komplext”.

”För att bli bra på spel krävs diciplin, motivation och en väldig massa fritid. För att bli en bra utvecklare behövs diciplin, motivation och förmågan att inte ha någon fritid”, säger han skämtsamt.

Skillnaden för Jacob mellan att spela och att utveckla är att det ena är en hobby och det andra är jobb. Han ser dock en viss skillnad när det kommer till att tävla. ”I och med när jag växte inom esport och blev ett namn så tillkom en press som faktiskt har gjort att spelandet har blivit mer av ett jobb för mig också. Det blir en väldigt konstig blandning av det hela”. Jacobs nästa tävling är i Köpenhamn på Valhalla 4-7 januari. ”Det kommer bli första tävlingen jag spelar i Super Smash Bros. Ultimate (det senaste spelsläppet i serien). Jag har inga höga förhoppningar då det är ett annorlunda spel men det ska bli kul. Annars blir det en i alla fall en avkopplande resa”. I en kortfilm av Julia Sthillert, kan man även följa Jacob när han tävlar på DreamHack Summer 2018.

Att välja 3D-grafiken

I September 2018 började Jacob på Futuregames efter tre år på spelprogrammet med inriktning grafik på Södertörns Högskola. Niclas Halvarsson, tidigare huvudlärare för 3D Graphics på Futuregames, har hjälpt motivationen enormt enligt Jacob. ”Han är jäkligt bra på att lära ut och rolig att lyssna på. Om det inte vore för honom hade jag inte varit där jag är idag”. Insikten att vilja jobba med spel kom för flera år sedan när Jacob jobbade på ett företag inom VVS. ”Jag ritade upp rör i 3D i AutoCAD. Jag kom fram till att jag tyckte att det jag gjorde var kul, men att jag ville jobba med folk i min egen ålder. Var hittar man dem? Jo, inom spel”.

”Hade man inte spelat otroligt mycket hade man antagligen aldrig tänkt på att göra spel. Någonstans letar man efter en ’safe zone’ eller att vara någonstans där man känner igen sig själv. Om man känner igen sig själv i spel så känns det tryggt att börja jobba med det”.

Idag är Jacobs mål att bli tillräckligt duktig för att känna att han är en värdefull tillgång i branschen. ”Jag är öppen för att prova det mesta men just nu känner jag lite mer dragning åt lite mer stiliserade spel”. Om fem år hoppas han se sig själv som en kompetent 3D-utvecklare med ett jobb där han trivs och mår bra. Angående vilket avtryck han vill göra på världen säger Jacob att han nog mest är här för att ha ’a good time’.

”Jag är glad så länge jag hade en rolig resa”.