Spotlight October 31, 2018

John Walden vill föregå med gott exempel

John Walden från Sydney har gått från internationell DJ till att studera Game Design på Futuregames.

Möt John Walden, en 24-årig Game Design-student från Syndey, Australien som går sitt första år på Futuregames. Med målet att bli en professionell spelutvecklare kommer John att spendera de kommande två åren på att bli en så bra utvecklare som möjligt.

Innan han började på Futuregames var John signad till skivbolaget Atlantic Records dotterbolag Big Beat under namnet Walden, tillsammans med artister som Skrillex, Icona Pop och David Guetta, där han producerade progressiv EDM. “Jag var väldigt inspirerad av svensk musik som Swedish House Mafia, Eric Prince och Aviici”. John var på turné i sju månader i Amerika, Kanada och Australien under 2013 och 2014. “De kastade mig rakt in i det. Jag misslyckades mycket, men det var en jättebra erfarenhet”.

John började göra musik vid elva års ålder och skapade allt från jazz till experimentiell elektronisk musik. “Det var roligt att prova nya saker! Jag minns att jag så småningom hörde låten ‘Put Your Hands Up For Detroit’ av Fedde Le Grand. Det fick in mig i house-musik och förde mig in på en ny väg”. Under de yngre åren kom Johns inpsiration mest från allt han hörde och tyckte om. När tiden gick blev det mer baserat på teman, narrativ och stämningar. “Jag älskar hur en särskild låt kan få en att känna på ett visst sätt. Jag vill skapa låtar som får en att känna saker, till exempel ljudet av en solnedgång”. “Jag ser bilder av saker och tänker ‘om det här var musik, hur hade det låtit?'”.

“Det som fick mig att gå vidare med mer narrativa teman var när jag såg Draft Punks Interstellar. Jag ville skapa något som det”.

Att byta fokus

För ett och ett halvt år sedan vad speldesign det sista John trodde att han skulle syssla med. När hans musikkarriär inte gick riktigt så bra som han ville, åkte han till Sverige för att samla inspiration från landet bakom hans favoritartister. “Jag kom hit 2016 och under den tiden funderade jag på hur jag kunde utveckla mitt arbete och mina färdigheter inom musik. Eftersom jag älskar att spela kändes det som ett naturligt steg att ta”. Ett besök på systerns jobb på King resulterade i att John träffade flera spelutvecklare som gav honom bra tips på hur man kan ta steget in i branschen och rekommenderade Futuregames. Efter att ha återvänt till Australien öppnade John Unity för första gången utan någon som helst tidigare erfarenhet av speldesign eller programmering, men fastnade direkt. “En värld öppnades upp för mig då jag inte låg där jag ville med musiken”. “Det gav mig ett nytt perspektiv på spelskapande och jag uppskattar spel på ett annat sätt idag. Det är processen av att sätta ihop en upplevelse, vilket är väldigt annorlunda än att gå upp på en scen och spela musik och att folk reagerar på det”.

“Genom spel kan folk interagera och tolka på sitt eget sätt, vilket är enormt faschinerande”.

John började studera speldesign på JMC Academy kort efter sverigebesöket och började bygga en portfolio för att söka till Futuregames, övertygad om att det skulle skapa fler möjligheter då den australienska industrin är mindre och mer isolerad. Efter att ha lärt sig grunderna i produktionsgrafik, 3D-grafik och programmering, skickade John in sin ansökan utan att ha någon aning om ifall han skulle komma in eller inte, men med inställningen att ge allt och att lära sig så mycket som möjligt på vägen. Efter att ha gått vidare till nästa steg, ha flugit över till Sverige för en intervju och sedan tillbaka hem igen, fick han äntligen veta att han fått en plats på utbildningen.

Johns intresse för spel började tidigt. “Jag hade inte val. Hela min familj är gamers och mina föräldrar introducerade mina syskon för Atari och senare Nintendo, och jag minns hur min bror introducerade mig för Red Alert: Command and Conquer en dag när jag var liten. Efter det spelade jag helt enkelt spel. Det var roligt att bara vara i en annan värld jag kunde kontrollera. Det är något jag har gjort hela livet”.

Att jobba med musik och spel

“Jag ser ett samband mellan processen för musik och spelutveckling och hur man arbetar i slutändan. Man bygger en upplevelse som en annan person kan ta del av. Att jobba professionellt med musik tidigare har lärt mig att lära mig genom att göra – att hitta något och ge det ett försök. Jag applicerade det på speldesign”. I början tänkte inte John mycket på musiken när han gav sig in i speldesign. Senare var det processen av att skapa musik som han tog med sig samt den självlärande inställningen. “Det som är så faschinerande är att det kändes som att världen öppnade sig när jag upptäckte speldesign”. Musik påverkar upplevelsen av spelet genom till exempel ljudeffekter vilket kan ändra hur en spelare reagerar på saker. Att uttrycka detta genom ljud och att implementera det i processen är enligt John riktigt coolt. I början var han mycket intresserad av hur musik relaterade till detta, men på senare tid har han blivit mer nyfiken på hur alla de olika elementen fungerar separat.

Skillnaden mellan att skapa musik som DJ och att skapa för spel är inte allt för långt ifrån varandra. “Man applicerar det fortfarande till något med ett syfte. Skillnaden är själva syftet i sig”. “Inom musik är det någoting som händer, och man upplever det. Det är en koppling mellan publik och DJ. När det kommer till spel finns det så mycket mer involvering då musiken behöver vara dynamisk beroende på vad spelaren gör”.

Var ser du dig själv i framtiden?

In the future John wants to become a leader and inspire people. “One thing that stuck with me that I learned from my family and friends is that it’s important to lead by example”.

I framtiden vill John vara en ledare och inspirera andra. “En sak som har fastnat hos mig, som jag har lärt mig av min familj och vänner är att det är viktigt att leda genom att föregå med gott exempel”.

“Jag vill inspirera andra på samma sätt som jag har blivit inspirerad av mina egna hjältar”.

John ser sig själv arbeta med att skapa musik för spel eller att skapa levlar och bara vara involverad i designprocessen. Drömmen lutar mot att jobba med open world-upplevelser med narrativ eller uppslukande mekanik, liknande spel som ‘The Legend of Zelda: Breaht of the Wild’ eller ‘Dark Souls’.