Projekt November 26, 2018

Spelutbildning hjälper hemmasittare tillbaka till samhället

Sedan 2015 har man i Luleå och Boden jobbat aktivt med spelutbildningen Gamemaker som ett sätt att hjälpa hemmasittande ungdomar att återfinna sin studiemotivation. Nyckeln är kärleken till spel.

För den ungdom som tröttnat på skolan och mest sitter hemma om dagarna kan vägen tillbaka till skolbänken, och även till samhället, ibland vara svår. Särskilt för den som också saknar gymnasiekompetens och inte har behörighet att varken söka sig till vidare studier eller få ett arbete. Sedan 2015 har man i Luleå och Boden jobbat aktivt med spelutbildningar som ett sätt att hjälpa dessa ungdomar att återfinna sin studiemotivation. Nyckeln är kärleken till spel.

– Genom att hitta hjärtat i det som engagerar når vi dem som står längst bort från samhället. Varenda ungdom idag spelar spel och IT är en del av deras vardag. Att förstå det är framgångsfaktorn. Det är där vi hittar dem, menar Lars Lundqvist, studierektor på Changemaker Educations i Norrland.

Lars Lundqvist har under hela sitt liv jobbat med att hjälpa människor till arbete, först undre tio år på Arbetsförmedlingen och därefter som studie- och yrkesvägledare och sedan som studierektor på Sunderby Folkhögskola. Det var för snart fyra år sedan som Lars var med och drog igång initiativet att satsa på spelutbildningar för att nå hemmasittare, långtidsarbetslösa och nyanlända.

– Det här var i samband med att ett spelkluster höll på att starta i regionen, och vi såg spelbranschen som en spännande tillväxtbransch. Det hade tidigare gjorts insatser för att nå dem som stod långt ifrån samhället, men med varierande resultat. Därför bestämde vi oss för att starta upp Gamemaker som en utbildning på folkhögskolan.

Gamemaker är en spelutbildning som riktar sig till unga vuxna med intresse för spel. Utbildningen startades i samarbete med Changemaker Educations, där Lars idag jobbar och som ligger bakom de populära spelutbildningarna Futuregames i Stockholm. En första 12 veckors kurs sattes samman med en mindre grupp elever med stor framgång.

– Idag har vi allt från utbildningar på tre månader till ett år. Ett hundratal personer har gått utbildningen, och det med bra resultat. Många som saknat grund- eller gymnasiekompetens har valt att skaffa det tack vare nya mål och visioner. Och en del har även gått vidare till högre studier. Målet är att ge eleverna nya perspektiv och lära dem att sätta delmål att jobba mot.

Utbildningen drivs av professionella spelutvecklare med god kunskap om alla spelmoment, och nivån kan anpassas efter förkunskaper. Changemaker Educations har jobbat med spelutbildningar sedan 2008, och Futuregames-utbildningarna utsågs i år till världens näst bästa spelskola av den internationella juryn på The Rookies.

Spel är gemensamt intresse för ungdomar

Det finns idag många unga i Sverige som identifierar sig som gamers och gillar att spela spel. För den som är hemmasittare eller långtidsarbetslös har kanske spel varit hjärtat i det som engagerat i vardagen och bidragit till en gemenskap online.

– Det är många som älskar spel och kanske sitter på en egen spelidé, men de har saknat behörighet för att göra något med den. Därför tänker de att det inte finns några möjligheter. Gamemaker är ett sätt att ta det engagemanget som de redan känner och visa dem att det finns en väg framåt.

Lars beskriver hur de som börjar på utbildningen hamnar i en bubbla av engagemang och nyfikenhet. En stor vinst för deltagarna är också möjligheten att få träffa likasinnade i samband med studierna. Många har kanske upplevt ensamhet länge, och inte umgåtts med så många. Här ges de ett sammanhang att lära känna varandra, ha roligt och lära sig ny kunskap tillsammans.

– Det är inte konstigt att man saknar motivation och idéer om man bara suttit hemma under en längre tid. Vi behöver alla byta perspektiv för att få nya visioner. Där hoppas vi att Gamemaker i kombination med arbetsmarknadskunskap ska kunna hjälpa till.

Framåt kommer en viktig del av Gamemaker även att handla om att tillhandahålla studievägledning och yrkesvägledning till de elever som går utbildningen. Har man saknat gymnasiekompetens kommer man att få vägledning kring hur man kan åtgärda det.

– Jag vill att alla som vill göra spel ska kunna göra det. Den svenska spelbranschen växer snabbt och behöver mer kompetens, och för den som drömmer om en spelkarriär kan Gamemaker vara första steget. Sen väljer vissa elever att satsa på att läsa vidare på en annan inriktning efter utbildningen, men det är en minst lika stor vinst. Då har vi hjälpt dem att lista ut vad de vill göra med sina liv.

Att nå de i utanförskap genom spel

Gamemaker fortsätter nu att utvecklas framåt i flera regioner för att möta ännu fler studenters behov. Det finns utbildningar på plats och på distans, på heltid eller deltid. Både korta och långa kurser kan erbjudas och sättas upp i samarbete med lokala parter över hela landet.

– För den som inte varit del av sociala sammanhang på länge kan en heltidsutbildning vara ett för stort steg, därför skräddarsyr vi utbildningen efter deltagarnas behov. Det finns möjlighet att studera på distans och så kan man vara med på enstaka lektioner eller komma på ett game-jam med andra likasinnade klasskamrater. Vi vill kunna möta alla oavsett var de befinner sig, oavsett geografisk plats och socialt intresse.

Changemaker Educations har även tillsammans med Sunderby Folkhögskola tagit fram en eftergymnasial yrkesutbildningen i Boden i nära samarbete med spelföretag från hela regionen som heter Indiespelutvecklare. Utbildningen har haft studiebesök av grupper med nyanlända som intresserat sig för spel och för den svenska spelbranschen.

– Vi ser verkligen spel som ett sätt att nå flera olika målgrupper som befinner sig i utanförskap. Spel är ett gemensamt intresse som många delar idag. Det är viktigt att använda den drivkraften för att locka. Vi måste vara duktiga på omvärldsbevakning och lyssna in för att lista ut vad vi ska göra för att hjälpa den grupp unga vuxna som behöver hjälp att komma tillbaka.

Lars berättar att det fortfarande är övervägande killar som anmäler sig till kurserna, men han ser positivt på att det kan komma att förändras i framtiden. Spelutbildningar ska kunna vara ett sätt att nå en ännu bredare målgrupp, och det finns redan idag flera tjejer som också går utbildningen.

– För att göra stor skillnad och verkligen hjälpa dem i utanförskap behövs gemensamma insatser. Därför försöker vi nu komma i kontakt med fler aktörer som är intresserade av att starta upp Gamemaker i sin region för att nå de unga vuxna som lever i utanförskap där. Idag spelar varenda ungdom spel. Här gäller det för alla att våga prova och möta behovet för att hjälpa dem.

Intressenter välkomnas kontakta Lars och Changemaker för att delta i projektet och vara med och verka för att nå den här gruppen. Gamemaker bedrivs idag på med olika parter och möjlighet finns att starta upp i andra delar av landet.

– Vi alla känner eller vet av någon ung vuxen som spelar mycket och har varken ett jobb eller studier att gå till. Istället för att bara tycka att någon spelar ”för mycket” tipsa istället personen om att det finns något för dig. Den enkla meningen kan förändra allt, avslutar Lars.