Utbildning

Futuregames 2D-grafik

YH-Poäng: 450

Concept Art, SFX, UI/UX eller animation – få erfarenheten du behöver för att arbeta med 2D i spelbranschen!

Preliminär ansökningsperiod 1 februari – 1 maj 2019.

Oavsett om det är concept art, specialeffekter, UI-design eller animation för spel som du är mest intresserad av, kommer detta program att förbereda dig för industrin genom praktisk undervisning i spelutveckling.

  • Börja arbeta direkt efter utbildningen
  • Lokaler i Stockholm, SoFo
  • Statligt finansierad och CSN-berättigad
  • 2 år (4 terminer) med start i September 2019
  • LIA (lärande i arbete) 30 veckor

Learning by doing, learning by reflection

Utveckla kärnkompetens i spelutveckling genom undervisning och yrkestrick från lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med 240 talangfulla klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de paralella programmen på Futuregames (speldesign, spelprogrammering och 3D-grafik) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en städigt utvecklande och kreativ karriär.

Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

Koppling till branschen

Denna utbildning är utvecklad i direkt samarbete med spelbranschen och Futuregames ledningsgrupp inklusive: King, Avalanche Studios, EA DICE, Fatshark Games, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise and Really Interactive. Många fler stöttar denna YH-utbildning och ca. 20-30 spelstudior är involverade i Futuregames varje år.

Yrkesroller

  • 2D-grafiker
  • 2D-animatör
  • Concept Artist
  • UI-designer (User Interface)
  • UX-designer (User Experience)

Kunskaper efter utbildningen

  • Producera högkvalitativ 2D-grafik för spelmotorer som Unreal Engine 4 och Unity
  • Texturering (applicera 2D-grafik på 3D-modeller)
  • Skapa animationer med 2D-grafik
  • Skapa 2D-effekter för spelmotorer
  • Work in softwares like adobe Photoshop and Illustrator and Maya
  • Producera grafiska gränssnitt för spel med fokus på användbarhet
  • Producera konceptgrafik och storyboards
  • Anpassning efter olika stilar, koncept och mål
  • Arbeta självständigt och i grupp med planering, utveckling och produktion för spel
  • Kunna arbeta som junior spelutvecklare med specialisering på 2D-grafik

Kursöversikt

Kursnamn Antal YH poäng Antal veckor
Introduktion till 2D grafik 10 2
Spelprojekt 1 10 2
UX & konceptutveckling 40 8
Grundläggande Maya 10 2
Animation 15 3
Ljussättning och rendering 10 2
Texturering och material 10 2
Intro till Unreal Engine 4 10 2
Spelprojekt 2 20 4
Intro till Unity 10 2
2D Asset creation 20 4
Projektmetodik inom spelutveckling 5 1
Spelprojekt 3 35 7
Marknadsanalys, branschkännedom och portfolio 15 3
2D-effekter 15 3
Spelprojekt 4 15 3
Examensarbete 2D-grafik 50 10
Lia-praktik 2D-grafik 150 30
 Totalt: 450 90

Futuregames 2D-grafik

YH-poäng: 450
Studiestöd CSN: Ja
Kursstart: 01/09/2019
Ort: Stockholm

Kursansvarig

Mihail Spil-Haufter
mihail@futuregames.nu