Utbildning

Futuregames 3D-grafik

YH-Poäng: 450

Karaktärer, miljö, effekter eller animation – få erfarenheten du behöver för att arbeta med 3D i spelbranschen!

Preliminär ansökningsperiod 1 februari – 1 maj 2019.

Oavsett om det är karaktärer, miljö, effekter eller animation för spel som du är mest intresserad av, kommer detta program att förbereda dig för industrin genom praktisk undervisning i spelutveckling.

  • Börja arbeta direkt efter utbildningen
  • Lokaler i Stockholm, SoFo
  • Statligt finansierad och CSN-berättigad
  • 2 år (4 terminer) med start i September 2019
  • LIA (lärande i arbete) 30 veckor

Learning by doing, learning by reflection

Utveckla kärnkompetens i spelutveckling genom undervisning och yrkestrick från lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med 240 talangfulla klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de paralella programmen på Futuregames (speldesign, spelprogrammering och 2D-grafik) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en städigt utvecklande och kreativ karriär.

Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

Koppling till branschen

Denna utbildning är utvecklad i direkt samarbete med spelbranschen och Futuregames ledningsgrupp inklusive: King, Avalanche Studios, EA DICE, Fatshark Games, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise and Really Interactive. Många fler stöttar denna YH-utbildning och ca. 20-30 spelstudior är involverade i Futuregames varje år.

Yrkesroller

  • 3D-generalist
  • Character Artist
  • Environment Artist
  • Texture Artist
  • Animation
  • Technical Artist

Kunskaper efter utbildningen

  • Arbeta självständigt och i grupp med planering, utveckling och produktion för spel
  • Kunna arbeta som junior spelutvecklare med specialisering på 2D-grafik
  • Förstå och nyttja ett effektivt arbetsflöde för att skapa spelgrafik
  • Skapa hög- och lågupplösta 3D-modeller
  • Skapa högkvalitativa texturer
  • Skapa hard surface-objekt som fordon, vapen m.m.
  • Skapa karaktärer och andra organiska modeller
  • Anpassning efter olika stilar, koncept och mål
  • Sätta upp och animera karaktärer och objekt
  • Förstå färglära, form, design och komposition
  • Förstå affärsaspekten av spelindustrin

Kursöversikt

Kursnamn YH-poäng Antal veckor
Maya and spelmotorer 35 7
Spelprojekt 1 10 2
Texturering 15 3
Environment Art 20 4
Spelprojekt 2 20 4
FX för spel 10 2
Tech Art 10 2
Animation 15 3
Character Art 15 3
Ljus och rendering 10 2
Projektmetodik inom spelutveckling 5 1
Spelprojekt 3 35 7
Marknadsanalys, industrikunskap och portfolio 15 3
Skulptering i 3D 15 3
Avancerad spelgrafik 20 4
Examensarbete 3D-grafik 50 10
LIA-praktik 3D-grafik 150 30
 Total: 450 90

Futuregames 3D-grafik

YH-poäng: 450
Studiestöd CSN: Ja
Kursstart: 01/09/2019
Ort: Stockholm

Kursansvarig

Pontus Karlsson
pontus@futuregames.nu