Program // YH-poäng: 450

Futuregames Speldesign

Level design, scripting eller QA – få erfarenheten du behöver för att arbeta med design i spelbranschen!

Oavsett om det är level design, gameplay design, scripting, quality assurance (speltestare) eller producent för spel som du är mest intresserad av, kommer detta program att förbereda dig för industrin genom praktisk undervisning i spelutveckling.

  • Börja arbeta direkt efter utbildningen
  • Lokaler i Stockholm, SoFo
  • Statligt finansierad och CSN-berättigad
  • 2 år (4 terminer)
  • LIA (lärande i arbete) 30 veckor

Krav för ansökan

  • Slutbetyg från gymnasiet
  • CV och personligt brev (som berättar varför du valt det specifika programmet)
  • Engelska 6 eller bevis på motsvarande kunskaper
  • Arbetsprov som visar exempel på vad du har producerat, relevant för det program du har valt (bifogat som en länk). För mer information, vänligen se de olika programpresentationerna.

Arbetsprov

Ditt arbetsprov bör syfta till att visa din potential i en bredare skala inom design som juniorspelutvecklare. Visa upp dina starkaste färdigheter genom att skapa ett litet spel och förklara processen bakom det.

Innehåll:

  • Visa upp ett litet spel du har skapat och inkludera alla assets och designs, images, gifs, playthrough videos, flowcharts, in-editor captures, etc, som du tycker är relevanta för spelproduktionen.
  • Förklarande text om ditt arbete samt beskrivning av din skapandeprocess.

Format:

  • Högst tio sidor långt
  • Sparai PDF-format
  • Skrivet på engelska
  • Namnge filen förnamn_efternam.pdf

Bedömning:

  • Arbetsprovet bedöms och poängsätts enligt följande kriterier:
  • Visualiseringsförmåga – mäter den artistiska förmågan att uttrycka sig genom bild och text
  • Tekniskt kunnande – hur väl behärskar den sökande datorn som verktyg
  • Branschrelevans -mäter det presenterade innehållets relevans för spelindustrin och spelutveckling

Learning by doing, learning by reflection

Utveckla kärnkompetens i spelutveckling genom undervisning och yrkestrick från lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med 240 talangfulla klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de paralella programmen på Futuregames (spelprogrammering, 2D-grafik och 3D-grafik) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en städigt utvecklande och kreativ karriär.

Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

Koppling till branschen

Denna utbildning är utvecklad i direkt samarbete med spelbranschen och Futuregames ledningsgrupp inklusive: King, Avalanche Studios, EA DICE, Fatshark Games, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise and Really Interactive. Många fler stöttar denna YH-utbildning och ca. 20-30 spelstudior är involverade i Futuregames varje år.

Yrkesroller

  • Speldesigner
  • Level Designer
  • Gameplay Designer
  • Quality Assurance (speltestare)
  • Spelproducent

Kunskaper efter utbildningen

  • Designa och analysera spelupplevelser
  • Designa och bygga levlar
  • Genomgående förtåelse för Unity och Unreal Engine 4
  • Stark kunskap i scripting för gameplay (C# och visuell scripting)
  • Arbeta kundfokuserat
  • Starka färdigheter i  att kommunicera, även i grupp
  • Designa för PC-spel
  • Designa för mobilspel
  • Designa på ett datadrivet sätt
  • Förstå hela produktions- och distributionsprocessen av spel

Kursöversikt

Kursnamn YH-poäng Antal veckor
Spelproduktion och visuell spelprogrammering 25 5
Spelprojekt 1 10 2
Quality Assurance (speltestning) i spelproduktion 10 2
Level design och skapa världar 35 5
Speldesign 15 3
Förproduktion i Unreal Engine 10 2
Spelprojekt 2 20 4
Marknadsanalys, industrikunskap och portfolio 10 2
UX (user experience) och interaktionsdesign 15 3
Gameplay Scripting 20 4
Förproduktion i Unity 10 2
Projektmetodik i spelutveckling 5 1
Spelprojekt 3 35 7
Avancerad speldesign 40 8
Examensarbete speldesign 50 10
LIA-praktik speldesign 150 30
 Total: 460 90

Futuregames Speldesign

YH-poäng: 450
Studiestöd CSN : Yes
Kursstart: 09/09/2019
Ort: Stockholm
Övrig information

Ansökningsperiod: 1 februari - 1 maj, 2019.

Utbildningsledare

Clara Parona
clara@futuregames.nu