Program // YH-poäng: 550

Futuregames Spelprogrammerare

Gameplay, spelfysik eller AI – få erfarenheten du behöver för att arbeta med programmering i spelbranschen!

PRELIMINÄR ANSÖKNINGSPERIOD 1 FEBRUARI – 1 MAJ 2019.

Oavsett om det är gameplay-fuktionalitet, fysik, AI (artificial intelligence) eller redskap för spelutveckling som du är mest intresserad av, kommer detta program att förbereda dig för industrin genom praktisk undervisning i spelutveckling.

  • Börja arbeta direkt efter utbildningen
  • Lokaler i Stockholm, SoFo
  • Statligt finansierad och CSN-berättigad
  • 2 år (4 terminer) med start i September 2019
  • LIA (lärande i arbete) 30 veckor

 

Arbetsprov

Arbetsprovet kan innehålla något eller gärna flera av följande format; kodförklarande text, bilder och rörlig media (video, GIF mm). Ditt arbete är helt valfritt och syftar till att visa förmåga och styrkor i att framställa ett program i valfritt kodspråk. Arbetsprovet får vara max 10 sidor, sparad som 1 fil i PDF-format. Namnge filen enligt följande: förnamn_efternamn.pdf

Krav för ansökan

  • Slutbetyg från gymnasiet
  • CV och personligt brev (som berättar varför du valt det specifika programmet)
  • Engelska 6 eller bevis på motsvarande kunskaper
  • Matematik 2 eller bevis på motsvarande kunskaper
  • Programmering 1 eller bevis på motsvarande kunskaper
  • Arbetsprov som visar exempel på vad du har producerat, relevant för det program du har valt (bifogat som en länk). För mer information, vänligen se de olika programpresentationerna

LEARNING BY DOING, LEARNING BY REFLECTION

Utveckla kärnkompetens i spelutveckling genom undervisning och yrkestrick från lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med 240 talangfulla klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de paralella programmen på Futuregames (speldesign, 2D-grafik och 3D-grafik) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en städigt utvecklande och kreativ karriär.

Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

KOPPLING TILL BRANSCHEN

Denna utbildning är utvecklad i direkt samarbete med spelbranschen och Futuregames ledningsgrupp inklusive: King, Avalanche Studios, EA DICE, Fatshark Games, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise and Really Interactive. Många fler stöttar denna YH-utbildning och ca. 20-30 spelstudior är involverade i Futuregames varje år.

YRKESROLLER

  • Spelprogrammerare
  • Tools-programmerare (verktyg)
  • Programmerare för spelmotorer
  • AI-programmerare (Artificiell Intelligence)
  • Systemdesigner för spel

KUNSKAPER EFTER UTBILDNINGEN

  • Programmera spel i C++
  • Programmera spel i C#
  • Identifiera unika metoder för att programmera effektivt i modern spelproduktion
  • Skapa algoritmer för att räkna ut grundläggande grafiska element
  • Använda spelmotorn Unreal Engine 4 för spelprogrammering
  • Använda spelmotorn Unity för spelprogrammering
  • Skapa och implementera scripts för spelproduktion
  • Skapa server-/klientlösningar för spel
  • Skapa multiplayer-spel med flera klienter
  • Simulera och utvärdera program i komplexa situationer
  • Programmera spel på ett strukturerat och kvalitativt sätt
  • Skapa och applicera underhållande AI-system (artificial intelligence)
  • Skräddarsy spelutveckling baserat på erfarenhet och vanliga problemområden
  • Producera skräddarsydd GUI (graphical user interface) och applikationer för spelutvecklare
  • Rendera avancerad 3D-grafik
  • Arbeta självständigt och i grupp med plannering, utveckling och spelproduktion

KURSÖVERSIKT

Kursnamn YH-poäng Antal veckor
3D-matematik för spelutveckling 20 4
3D och shader-programmering 15 3
Industriförberedande spelprogrammering 5 1
Spelprogrammering i C++ 50 10
Artificial intelligence (AI) i spelproduktion 20 4
Spelprojekt 1 20 4
Datastruktur och algoritmer inom spelutveckling 20 4
Datorteknologi för spelutveckling 10 2
Designmönster för spelutveckling 10 2
Spelprogrammering i C# 25 5
Marknadsanalys, industrikunskap och portfolio 15 3
Multiplayer-spel 20 4
Nätverksprogrammering för spel 20 4
Programtestning i spelproduktion 10 2
Scripting och interpreted spelprogrammering 25 5
Spelfysik 15 3
Projektmetodik i spelutevkling 5 1
Spelprojekt 2 35 7
Utvecklingsverktyg i spelprojekt 10 2
Examensarbete spelprogrammering 50 10
LIA-paraktik spelprogrammering 150 30
Total: 550 110

Futuregames Spelprogrammerare

YH-poäng: 550
Studiestöd CSN : Yes
Kursstart: 12/08/2019
Ort: Stockholm
Övrig information

Ansökningsperiod: 1 februari - 1 maj, 2019.

Utbildningsledare

Krister Cederlund
krister@futuregames.nu