Intervju mars 1, 2019

Vad gör en Experience Designer? – Ina Bäckström

Ina är vår nya utbildningsledare för Experience Designer och arbetar som UX-designer på Avanade. Idag delar hon med sig om vad det innebär att jobba med experience design.

Vem är du?

Jag heter Ina och jobbar som User Experience Designer på Avanade, ett företag grundat av Accenture och Microsoft. Min bakgrund är inom spel med en utbildning i speldesign här på Futuregames, en del av Change maker educations, och jag har jobbat som spelproducent och innan det med community management för kompetativa spel.

 

Vad är en Experience Designer hos Changemaker Educations? 

Förenklat är det en UX-designer med spelkompetens. UX handlar per definition om upplevelser.  Man är den som skaffar sig förståelse för användarna och kan designa och utvärdera design baserat på vad som är av värde för dem. Inte bara själva interaktionen med en produkt, även vad som händer före och efter. Roller som UX-designer fortsätter ständigt att utvecklas. Idag är den nära sammankopplad med innovationsprocesser, och även om UX har varit trendigt ett tag fortsätter rollen att bli mer och mer inflytelserik och nya områden att öppnas. Idag pratar man exempelvis om UX för AI och vad det skulle betyda.

 

Varför vill man kombinera UX med speldesign?

Tänk på den situation användaren är i när den spelar; spel konkurrerar med allt det där du vill göra på din fritid, så spel måste vara otroligt duktiga på att förklara, presentera värde, skapa flow och ge feedback, för att ta några exempel. Det finns både designmetodik, problemformuleringar och även insikter inom beteendevetenskap som spel kan stärka andra designers med. Speldesign för UX:are är som att träna höjdhopp med en högre ribba än du tänker hoppa på vid tävling. Det är också roligt.

Men från andra hållet stämmer det också: UX har metodik och förståelse för exempel innovationsprocesser som skulle vara till värde för speldesign.

 

Varför välja Changemaker Educations?

Anledningen att jag valde Changemaker Educations var just att man fick jobba hands-on. För mig handlade det om hantverket, testa och få direkt feedback på sitt arbete. Jag fick också närmare kontakt med branschpersoner och kunde lättare simulera hur saker skulle vara i en faktisk arbetssituation.

 

>> Läs mer om vår utbildning Experience Designer!