fbpx
Intervju mars 11, 2020

Intervju med Carina Höyheim – seniorkonsult på Metier

Vi fick tillfället att intervjua Carina Höyheim - ledningsgruppsmedlem för Agile Project Manager och seniorkonsult på Metier.

Hur skulle du beskriva din roll på Metier och resan dit?

– Jag har i 30 år arbetat med projekt i olika former, som projektledare, projektbeställare och utbildare inom projektledning.

2011 sökte Metier någon som kunde börja jobba med PRINCE2 och inte minst implementera det på PostNord. Sedan dess är jag fast och trivs jättebra med min roll som seniorkonsult, med ansvar för Metier i Sverige. Rollen innebär allt ifrån införsäljning till utbildning och implementation av PRINCE2 i olika organisationer som vill ha en projektmetod baserad på en best practice.

 Du sitter nu i ledningsgruppen för Agile Project Manager hos oss på Changemaker Educations. Hur växte det samarbetet fram och hur ser din roll ut där?

– Jag jobbade som lärare på Learning Tree tillsammans med Bea från 2009. Främst utbildade jag inom projektledning, verksamhetsanalys och kravhantering.

När hon och hennes man började jobba med Changemaker Educations, frågade David Leander mig om jag ville arbeta som lärare inom plandriven projektledning och det gjorde jag sedan under flera år.

Sedan ett par år arbetar jag i ledningsgruppen och försöker bidra med min kompetens inom såväl plandriven som agil projektledning.

 Vad gör en Agile Project Manager (APM)?

– För att ett projekt ska fungera och leverera som det ska, behövs såväl styrning som ledning och leverans. Styrningen ansvarar Styrgruppen för, ledningen ansvarar projektledaren för och leveransen ansvarar teamet för. En Agil Project manager behöver alltså kunna hantera ledningen av teamet. En APM kan ansvara för flera samtidiga viktiga projekt som använder agila metoder i en snabbt föränderlig miljö som mycket väl kan gå tvärs över flera delar av verksamheten.

 Vad skulle du vilja säga till de som funderar på att söka utbildningen men ännu inte bestämt sig?

– Med denna utbildning får du verktygen för att uppnå hög nivå av leverans och kvalitet samt leverera agila project som uppfyller förväntad verksamhetsnytta och nytta för användarna.

Du kanske även är intresserad av

Intervju

Intervju med Jesper Wallerborg – Frilansande Illustratör, kommunikatör och Immersive Producer.

Vad gör egentligen en Immersive Experience Creator? Och varför kan det vara bra med katastrofala misslyckanden?

Intervju

Intervju med Ola Björling – ledningsgruppsmedlem för Immersive Experience Creator

Ola Björling har arbetat med VR/AR under många år och har samlat på sig gedigen erfarenhet av skapande inom Immersiva medier. Idag sitter han bland annat i ledningsgruppen för vår utbildning Immersive Experience Creator och ser fram emot att få dela med sig av sin kunskap till alla studerande.
Ta reda på vad Ola har att säga om utbildningen och vad det innebär att arbeta med Immersivt berättande!

Intervju

Intervju med Jessica Thorelius, medgrundare av DVA Creative Technology Studio

När jag kommer in på DVA:s kontor på Södermalm i Stockholm slås jag direkt av den sköna atmosfären. Inte bara på grund av de stora, öppna ytorna, utan också den härligt avspända stämningen mellan de människor som pratar och utbyter idéer över skrivborden. Den bejakande energin är påtaglig och genomsyrar hela arbetsplatsen. Jag är här för att träffa Jessica Thorelius, medgrundare till DVA och ledningsgruppsmedlem för utbildningen Immersive Experience Creator på Changemaker Educations. DVA är en kreativ, teknisk byrå som fokuserar på immersiva upplevelser - berättande med hjälp av AI/VR/AR som verktyg.

Jessica möter mig i dörren med ett stort leende och leder mig in i konferensrummet där vi slår oss ner. Hon känns erfaren och naturligt avspänd inför vår intervju, vilket får mig att genast släppa den nervositet jag känt inför vårt möte.