fbpx
Intervju juni 10, 2020

Intervju med Jesper Wallerborg – Frilansande Illustratör, kommunikatör och Immersive Producer.

Vad gör egentligen en Immersive Experience Creator? Och varför kan det vara bra med katastrofala misslyckanden?

Lär mer om utbildningen Immersive Experience Creator HÄR!
Vem är du och vad gör du?
Jag är Jesper, 40 år. Idag frilansar jag som illustratör, kommunikatör och Immersive producer, men är utbildad serietecknare samt medievetare och har drygt 20 år som digital creative, AD och CD på olika byråer i bagaget. Extremt kortfattat så hjälper jag alla som vill berätta saker.
Vad är din relation till Changemaker Educations?
Jag har följt Changemakers på avstånd ganska länge. Kommunikationsbranchen skulle må bra av kreatörer med mer varierad kunskap och bakgrund, och Changemakers Educations är en sådan instans som kan bidra med kreatörer och kommunikatörer med andra influenser och kunskaper.
Vad gör en Immersive Experience Creator?
Det allra bästa är att ingen egentligen är helt säker. Även om samtiden rusar framåt som en skenande hyperloop och vi upptäcker nya saker varje dag är det fortfarande up for grabs att definiera och omdefiniera många begrepp och roller. Min syn är att En Immersive Experience Creator är experten på att förmedla berättelser genom omslutande upplevelser med hjälp av existerande och framtida teknik. Det behöver inte vara en expert på tekniken i sig – den kunskapen är det ganska gott om – utan snarare vad vi ska göra med tekniken.
Vad skulle du vilja säga till de som funderar på att söka utbildningen? 
Att spänna fast upptäckarhatten, ha ett öppet sinne. Var inte rädd för att prova saker som misslyckas katastrofalt. Den immersiva berättarformen har massor av katastrofala misslyckanden kvar att upptäcka, och de som hittar fallgroparna behöver ju i princip bara göra tvärtom för att hitta framgångssagorna!
Precis som webben och sociala medier idag är en naturlig del av reklam och kommunikation kommer spel och immersiva upplevelser behöva bli det framöver för att kommunikationen ska vara relevant. Men till skillnad från webben och sociala medier är det här en utveckling som sker parallellt och det gäller ofta att själv se möjligheterna och sälja in dem för att de ska förverkligas.