Det saknas initiativ i samhället för att hjälpa ungdomar med droger och drogmissbruk. Det var den insikten som fick stiftelsen Jiddra Inte att starta anti-drogkampanjen ’Adda Livet’ för ett drygt år sedan. Changemaker Educations och klassen Webbutvecklare e-handel engagerar sig nu i projektet genom att ta fram korta filmer med syfte att hjälpa till att öka medvetenheten om droger och blandmissbruk bland ungdomar.
– Vi vill bli nummer ett på droginformation och hjälpa ungdomar som far illa till följd av droger, kriminalitet och utanförskap. Det är en epidemi som händer i våra förorter och småstäder just nu. Ju fler unga vi når, ju fler kan vi rädda, berättar Patrik Pelosio, grundare av Jiddra Inte.
Patrik Pelosio har själv ett förflutet som kriminell och blev gängledare och drogmissbrukare redan i unga tonåren. Han beskrevs av många som ett hopplöst fall men lyckades vända sitt liv mot alla odds. Efter att ha varit institutionaliserad i två år började han som 22-åring att jobba med brottsförebyggande projekt och engagerade sig som föreläsare med bland annat Non-Fighting-Generation och Fryshuset. Idag driver han insamlingsstiftelsen ’Jiddra Inte’ och har även släppt en bok med samma namn om sin egen resa.
– Jag tror på att hitta enkla lösningar på komplicerade problem. Vi vill alla tillhöra ett sammanhang, ingen vill vara utanför. Kriminella ungdomsgäng är ofta bra på att skapa tillhörighet för den som saknar en gemenskap, det var så jag hamnade på banan med kriminalitet och droger själv. För att lösa problemet måste vi jobba med medmänsklighet och kärlek, inte fler poliser och hårdare straff, menar Patrik.
Med tre-årig finansiering från Arvsfonden hoppas Jiddra Inte på att kunna bli den givna källan för droginformation på nätet för ungdomar. Projektet vilar på tre ben som kommer att lanseras under kommande månader: en IT-plattform bestående av community och app, användargenererade kortfilmer och utbildningar och utbildningsmaterial för skolor och ungdomsverksamheter.
– Vi vet att ungdomar mår sämre och sämre, det visar alla undersökningar på. Men ingen vet hur vi ska komma till bot med det. Kan vi genom ’Adda Livet’ hjälpa någon har vi kommit någonstans, säger Wendy Pokorny, projektledare på Jiddra Inte.
Statistik visar att 20 ungdomar i utanförskap som kommer in i kriminalitet och drogberoende kostar samhället ungefär 250 miljoner kronor per år. Att hjälpa samma ungdomar och jobba med förebyggande stöd kostar ungefär 2 miljoner kronor per år, enligt Brå/Skandia och rapporten ”Det är bättre att stämma i bäcken än i ån”.
Under december månad har klassen Webbutvecklare e-handel på Changemaker Educations fått jobba tillsammans med Jiddra Inte och projektet ’Adda Livet’ med syfte att ta fram kortfilmer för att informera om droger och blandmissbruk. Klassen har även fått en genomgång av filmverktyget Cloudreel för att på bästa sätt kunna producera filmerna.
– Det är en galen drogutveckling som pågår i Sverige just nu och det blir allt vanligare med droger. Vi som jobbar på stiftelsen har själva erfarenhet av utanförskap, droger och kriminalitet, men de som går på högstadiet idag har svårt att relatera till oss som är i 40- eller 50-års åldern, förklara Patrik.
Från början tänkte Jiddra Inte göra en längre dokumentärfilm eller biofilm på ämnet, men efter att ha pratat med ungdomar blev det tydligt att de hellre tar till sig information genom att se 5-minuters klipp på YouTube. Då blev Changemaker Educations inblandade i projektet.
– Därför är det viktigt att låta andra ungdomar producera filmerna och berätta ur deras perspektiv. Den här klassen tillhör den närmaste målgruppen, menar Patrik.
Från skolans sida är det Anna Möller, utbildningsledare för Webbutvecklare E-handel, som projektleder filmproduktioner för pilotprojektet till ’Adda Livet’. I första steget kommer klassen att producera ett antal videos utifrån ett underlag om de vanligaste drogerna i samhället. Därefter är tanken att dessa filmer ska fungera som inspiration för att få andra ungdomsgrupper att engagera sig och ta fram egna videos.
– Vi ser verkligen det här som ett win-win-win-perspektiv. Klassen får jobba med ett skarpt och viktigt projekt, stiftelsen gynnas av att få fler ungdomar som engagerar sig och ur ett större perspektiv bidrar vi även till direkt samhällsnytta. Vi är jätteglada över att vara delaktiga i ’Adda Livet’, berättar Anna Möller på Changemaker Educations.
Enligt Patrik har samhällets droginformation som riktar sig mot ungdomar misslyckats. När han föreläser på gymnasieskolor är det inte ovanligt att halva klassen räcker upp handen på frågan om de själva rökt på.
– Vi vill informera ungdomar om vad droger verkligen kan göra med en för att rädda deras liv. Det handlar om marijuana och cannabis men även vad som händer när du blandar olika droger, läkemedel och alkohol. Idag är det svårt att hitta information som vänder sig till ungdomarna på ett sätt som är anpassat efter dem, och det finns lite information om vad som sker när man blandar olika preparat, berättar Patrik.
– Allt fler håller på med droger och som ung vet du inte var du ska vända dig om något går snett. Du vågar inte ringa till 112 eller polisen eftersom det kan få rättsliga konsekvenser. Genom ’Adda Livet’ vill vi bli den plattformen unga kan vända sig till för svar, och planen är att filmerna ska hjälpa oss sprida ordet om vilka vi är och varför vi finns, förklarar Wendy.
Video kommer att bli en av de viktigaste kanalerna för att sprida information om ’Adda Livet’ framåt. En videokanal där alla användargenererade filmer publiceras kommer att lanseras under året för att på allvar börja nå ut till ungdomarna där de själva befinner sig, på YouTube.
Klassen Webbutvecklare e-handel kommer att presentera sina videos för projektteamet på Jiddra Inte den 10 januari 2019. Changemaker Educations kommer också att fortsätta engagera sig i projektet ’Adda Livet’ framåt, till en början under första kvartalet 2019.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Här kan du se vilka utbildningar som startar hösten 2023 – onsite och online.
Hur kan ett stort företag som Volvo CE utveckla sitt förbättringsarbete? Här fick verkligen våra studerande från Experience Designer 21 något att bita i!
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |