Under de senaste veckorna har fokus för studerande på Webbutvecklare E-handel legat på Anti-drogkampanjen ’Adda Livet’, och de filmer som klassen Webbutvecklare e-handel tagit fram som del av projektet. Idag saknas nyanserad information om droger och drogmissbruk som når unga på deras språk och villkor, det vill stiftelsen Jiddra Inte som ligger bakom projektet ändra på. YouTube kommer att vara en viktig kanal för att nå ut, och de första filmerna till projektet har nu tagits fram i samverkan mellan Jiddra Inte, Changemaker Educations och Cloudreel.
”Vi vill informera ungdomar om vad droger verkligen kan göra med en för att rädda liv. Idag är det svårt att hitta information som vänder sig till ungdomarna på ett sätt som är anpassat efter dem, och det finns lite information om vad som sker när man blandar olika preparat. Därför blir det väldigt kraftfullt när filmer tas fram av andra ungdomar”, säger Patrik Pelosio, grundare av Jiddra Inte.
Med tre-årig finansiering från Arvsfonden hoppas stiftelsen att ’Adda Livet’ ska kunna bli den givna källan för droginformation på nätet för ungdomar. En viktig del av kampanjen är de videos som skapas av och för ungdomar och som kommer att spridas på YouTube för att nå personer i åldrarna 13 – 25 år.
Grupperna på skolan har tagit del av statistik och intervjuat unga personer med olika drog- och blandmissbruk. Många av berättelserna i filmerna utgår från verkliga situationer och visar scenarion som kan få unga att börja missbruka. Från föräldrar som tjatar om bra betyg till en nära anhörigs bortgång som får en att känna en sorg man inte kan hantera på egen hand. En berättelse handlar om gäng som välkomnar en in i en gemenskap och säger att det kommer att sluta göra ont och en annan om tomheten man kan känna efter ett flera kvällar festande. För att dämpa ångesten dagen efter blandar man alkohol och läkemedel.
”Du kan inte hoppa ner 2000 meter i ett hål utan stege, då kommer du inte upp. Då måste du ha hjälp”, berättar en anonym 22-åring i en av de andra filmerna när han beskriver hur det känns att få en hasch-psykos.
Man känner medlidande för personerna i filmerna, och får känslan av att vem som helst kan ramla dit. Det är kraften med berättande i korta filmer. Det går att relatera till varje berättelse, oavsett om den utspelar sig centralt i Stockholm eller i ett mörkt rum i en pakistansk stad.
”Vi hade läst på Flashback hur vi skulle göra. Det som inte stod där var att alla reagerar på olika sätt på droger. Plötsligt låg min kompis på golvet och skakade. Ingen visste hur vi skulle hjälpa henne. Min kompis dog nästan den kvällen, för att vi ville vara coola” berättar huvudpersonen i en annan film som handlar om att använda en förälders läkemedel som en drog tillsammans med alkohol.
Idag har 20% av killar och 14% av tjejer i årskurs två på gymnasiet någon gång provat narkotika enligt CAN. De menar även på att en förändring kan ses i attityden till droger som t.ex. cannabis där många anser det vara ofarligt att testa.
”Jag kan inte göra så här bra filmer för den här målgruppen. När budskap om droger kommer från andra ungdomar når man kanske målgruppen på ett annat sätt. Det handlar inte om att stå där med stora pekpinnar utan att låta andra dela sina erfarenheter, så att det känns genuint. På så vis kan video förhoppningsvis användas för att rädda liv”, säger Christian Bagge på Cloudreel, som undervisat i filmskapande under projektarbetet på skolan.
Christian Bagge, Cloudreel
Filmerna kommer nu att användas framåt som underlag för att fler ungdomsgrupper med egen erfarenhet om drog- och blandmissbruk runtom i Sverige ska kunna producera egna filmer till projektet. Målet med kampanjen är att få fler att sluta jiddra – och adda livet.
Changemaker Educations kommer att fortsätta sitt samarbete med Clourdreel och stiftelsen Jiddra Inte under hela 2019 för att sprida budskapet bland unga, och motverka att fler unga dör av blandmissbruk.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Här kan du se vilka utbildningar som startar hösten 2023 – onsite och online.
Hur kan ett stort företag som Volvo CE utveckla sitt förbättringsarbete? Här fick verkligen våra studerande från Experience Designer 21 något att bita i!
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |