E-handeln fortsätter att växa i Sverige, med en tillväxt på 15 % 2018 jämfört med föregående år. Att handla varor och tjänster på nätet har blivit vardag för de flesta av oss. Utbildningen Webbutvecklare e-handel ger färdigheter och kunskap att bli en del av den snabbt växande e-handelsbranschen i Sverige. Vi har pratat med Hanna-Karin Grensman, del av ledningsgruppen för utbildningen, om vad det innebär att jobba med e-handel i praktiken. Hon är även författare av boken med samma namn.
– Branschen växer stadigt och det finns ingen anledning att anta att detta skulle förändras. Kundernas beteende och deras förväntningar har också ändrats i och med den nya tekniken. Dessa förändringar innebär att alla detaljhandlare behöver förhålla sig till e-handeln och dess möjligheter, menar Hanna-Karin Grensman.
Hanna-Karin har jobbat inom IT-branschen hela sitt yrkesliv. Därifrån kommer också intresset för e-handeln.
– I grund och botten handlar det om samma sak, oberoende av vilka digitala plattformar vi talar om. Du behöver alltid ta hänsyn till vilken som är din målgrupp och kunskap om dessa, du behöver säkerställa att den digitala plattformen möter dina (och din målgrupps) faktiska behov. Och du behöver ha en plan för att räkna hem konstanterna för din investering så att affärsnytta skapas.
Du har givit ut boken ’E-handel i praktiken’ som lär ut grunderna i e-handel och idag används som kurslitteratur på bland annat Changemaker Educations. Vad får man med sig av att läsa boken?
– I boken beskrivs den strategiska verktygslådan som krävs för att man ska kunna utföra hela processen. Detta kombinerat med praktiska exempel ska förhoppningsvis innebära att alla som får boken i sin hand faktiskt ska kunna utföra de olika momenten i praktiken.
– Jag har tagit min utgångspunkt i min undervisning på Yrkeshögskolan. Där är det viktigt att hela tiden fokusera på praktiska övningar för att säkerställa att studenterna inte bara förstår vad de ska göra, utan verkligen vad de ska göra och hur de ska göra det. Det är ju det som är den stora skillnaden mellan ”vanliga högskolan” och yrkeshögskolan: det förstnämnda har fokus på teori och den senare på praktik. Vilket är utmärkt, eftersom näringslivet i första hand behöver praktiker och de flesta människor är bättre på att praktiskt arbete än att läsa universitetslitteratur.
Varför är det så viktigt att lära sig att jobba med något ’i praktiken’?
– När det kommer till e-handel behöver man kunna använda de olika strategiska verktygen i praktiken. Det räcker inte att man kan rabbla namn och beskriva dem i teorin. Jag har hållit kurser i E-handel för Yrkeshögskolan i över 6 års tid nu, och det är först nu (i och med denna bok) som jag äntligen har hittat kurslitteratur som passar mina studenter. Och jag är övertygad om att den kommer att skapa stort värde även på högskolor och universitet.
Vad tar du med dig från att ha undervisat i e-handel på Yrkeshögskolan i 6 års tid?
– De flesta som går in i e-handelsbranschen tillhör en av två kategorier. Antingen så kan man e-handel eller så kan man sin produkt. Det finns många briljanta och kompetenta människor där ute, med fantastiskt driv och stor kunskap inom sin bransch och sina produkter. Problemet är att man saknar den strategiska verktygslådan som oftast är en förutsättning för att kunna lyckas.
– Det har visat sig, under mina föreläsningar, att i princip alla mindre företag som jag träffat också har stor nytta av boken. De flesta läromedel har en fokus på det abstrakta och de teoretiska, vilket gör det svårt för de flesta att omvandla till praktik. Med den här boken kan e-handlaren få en förståelse för processen och praktisk kompetens i att använda de strategiska verktyg som borgar för en mer lönsam e-handel.
Vad innebär det att skapa affärsnytta inom e-handel?
– Om man gör en investering – i tid eller i pengar – så bör man få tillbaka den i någon form. Det är det som är affärsnytta. Det spelar ingen roll om du arbetar i en ideell organisation, ett privat företag eller i statlig/kommunal-verksamhet. De resurser som man har till sitt förfogande är begränsade. För att organisationen ska överleva behöver du fatta kloka beslut om hur resurserna ska användas – och allra helst sådana beslut som gör att du får tillbaka mer pengar än vad du investerade.
– Du bör ha ett syfte med din digitala närvaro. Om dina digitala kanaler inte stöttar det syftet, så kommer du inte att nå dina mål. Så enkelt är det. Så det handlar om att ha en strategi för den digitala närvaron, vad man vill uppnå, hur man räknar hem kostnaden för att driva kanalerna, vilka som är målgruppen, hur de vill bli kommunicerade med och hur kanalerna ska bidra till försäljningen. Att räka Facebook-likes är helt enkelt inte tillräckligt för den som vill lyckas.
E-handeln utvecklas hela tiden, så hur ska man hinna med och välja rätt strategi?
– Jag har märkt att många rycks med, man vill göra det senaste för att ”alla andra gör det” och för att inte komma efter, men man missar att det kanske inte passar den egna verksamheten. Man vet inte hur man ska räkna eller hur man ska tänka kring det. Jag gillar sådana områden eftersom man kan åstadkomma stor förändring med relativt små medel.
Vilka råd har du till den som vill jobba inom e-handelsbranschen?
– Överutbilda dig inte! Du behöver oftast inte kandidat i kommunikation eller ekonomi för att arbeta inom e-handel. Du behöver naturligtvis både teoretiska och praktiska kunskaper, men för de allra flesta ger en YH-utbildning mer av den kompetens som behövs, på kortare tid, än vad en universitetsutbildning kan göra.
– Missförstå mig inte, jag älskar universitetet och har direkt löjligt många högskolepoäng, men det är inte den bästa grunden för den som inte planerar att forska. Vi ska inte glömma att universitetsutbildningarna vanligen är studieförberedande, medan Yrkeshögskoleutbildningarna är arbetsförberedande.
Är du intresserad av att jobba med e-handel och webbutveckling? Sök vårt 2-åriga program Webbutvecklare e-handel i Stockholm eller Boden.
Linn-Marie Edlund tilldelas årets Elisabeth Tegner-stipendium. Att främja inkludering och mångfald inom spelbranschen har varit en röd tråd genom hennes karriär.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Att öka självförsörjningsgraden av livsmedel är en aktuell och viktig fråga över hela landet. Så hjälper utbildningen Foodmaker till att nå målet.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |