Idag väljer många att läsa en Yh-utbildning direkt efter gymnasiet. Blanda unga finns det ett stort intresse för att lära sig mer om webbutveckling, projektledning och UX för att rusta sig för arbetslivet och nå drömjobbet snabbare.
En Yh-utbildning är en yrkesnära utbildning som genomförs i nära samarbete med arbetsmarknaden. Under en Yh-utbildning lär man sig praktiska färdigheter som man direkt ska ha nytta av ute på en arbetsplats. Lärare och gästföreläsare är själva branschfolk med stor kunskap om det senaste som sker inom deras respektive område. En stor del av utbildningen består också av LIA-perioden där man gör praktik ute hos företag.
Vi har pratat med tre studerande som började läsa Webbutvecklare e-handel på Changemaker Educations i Stockholm i höstas, antingen direkt efter gymnasietiden eller strax därefter.
Lukas Munkhammar började läsa Webbutvecklare e-handel på Changemaker Educations i höstas, direkt efter det att han gått ut gymnasiet. Där läste han Teknikprogrammet på IT-inriktning.
– Jag var för sent ute med att söka utbildning utomlands och hittade inget jobb. Istället för att bli stillasittande hemma bestämde jag mig för att leta efter något som skulle vara värt min tid där jag skulle ha möjlighet för personlig utveckling. Jag hade studerat programmering på gymnasiet och visste om att jag tyckte att det var roligt, därför tvekade jag inte med att söka till denna utbildning när jag fick syn på den, berättar Lukas.
Nu inne på andra terminen på den 2-åriga utbildningen tycker Lukas att han fått lära sig många relevanta kunskaper som han kommer ha nytta av framåt.
– Internet blir mer och mer relevant för varje dag som går, och det kommer aldrig vara fel att utbilda sig inom någonting som har med internet att göra.
Vad tycker du är fördelen med att plugga vidare direkt efter gymnasiet?
– Min syn på detta är att det är bättre att lära sig någonting, vad som helst, än ingenting alls, även om man inte vet vad det kommer att leda till. Fördelen med att plugga tidigt är att man tidigare kan bygga en förståelse för vad det är vill man vill göra. Med mer kunskap har man flera tillvägagångssätt för att uppnå sina mål, idéer och visioner!
Vincent Roslin läste Estetisk Media på Mediagymnasiet. Han valde att börja plugga Webbutvecklare e-handel på Changemaker Educations tre år efter det att han gick ut gymnasiet. Däremellan gjorde han lite allt möjligt, från IT-support till restaurangjobb och kundtjänst.
– Jag gjorde egentligen sådana jobb som man får utan någon vidareutbildning. Jag genomförde även en bartenderutbildning men kände snabbt att det inte var min grej.
Varför valde du att söka till Webbutvecklare e-handel?
– Jag var väldigt trött på att inte kunna få ett givande jobb där jag fick lära mig nya saker. Jag tänkte då på min gymnasietid och på min webbutvecklingskurs som jag gick där och där jag kunde lära mig nya saker varje lektion och se resultat direkt genom att uppdatera min kod vilket var väldigt kul. Min ansökan var väldigt spontan och jag sökte nästan i sista sekund men fick en plats efter en intervju med skolan och visade mina tidigare projekt som jag hade.
Vad tycker du om utbildningen så långt?
– Utbildningen tycker jag är väldigt bra och givande. Man får ett brett perspektiv för hur det ser ut inom webbutvecklings-världen och det finns så många olika spännande roller som jag inte trodde fanns. Man får även lära sig mycket om vad som sker runtomkring, t.ex. hur användare använder hemsidor på olika sätt och hur man kan förbättra det (UX = User experience). Skolan jobbar väldigt nära företag som jobbar med det vi blir utbildade till och det är skönt att man får lära sig det absolut senaste. Vi har även haft intressanta föreläsare i alla olika typer av ämnen t.ex. han som kopplade upp Sverige mot internet – Ulf Bilting.
Vad tycker du är fördelen med att börja plugga tidigt?
– Fördelen med att börja studera tidigt är att man snabbt kommer ut till ett jobb som man själv valt inriktning på. Du slipper alla de tråkiga ungdomsjobben som oftast är dåligt betalda. Man hamnar i en klass där alla har olika bakgrund och kunskap och man får snabbt nya vänner som har samma intresse som en själv. Vet man vad man vill och brinner för det så är det bara en fördel att börja plugga tidigare. Man får kompetens och är startklar för det jobb man själv valt helt enkelt!
Vincent Roslin och Tomas Jensell Webbutvecklare e-handel på Changemaker Educations.
Tomas Jensell läser Webbutvecklare e-handel på Changemaker Educations. Han sökte till skolan några år efter examen från gymnasiet, där han gick Energiprogrammet och fick äsa mycket om ellära, elteknik, CAD och liknande ämnen.
Vad jobbade du med åren mellan gymnasiet och Changemaker?
– Jag jobbade på Stockholm Globe Arenas där jag hade en mängd olika yrkesroller, allt från att lägga isreklam till att förbereda fotbollsplanen inför en match.
Varför valde du att söka till Webbutvecklare e-handel?
– Jag hade precis kommit hem från en lång backpacker-resa och befann mig i ett stadie i livet där jag inte riktigt visste vad som skulle komma härnäst. jag hade två val, antingen skulle jag söka jobb eller så skulle jag plugga.
– Efter många om och men beslöt jag mig för att faktiskt ta steget och börja plugga, jag stod lite i ’valet och kvalet’ mellan yrkeshögskola och en traditionell högskola och kom till slut fram till att YH passade mig mycket bättre då det var mer ”rakt på sak” och väldigt mycket mer ”straight forward”. Min far som är ingenjör inom software-development ansåg även att just YH var den rakaste vägen, om man var säker på vad man ville jobba med efter utbildningen.
Vad tycker du om utbildningen så här långt?
– Hittills har utbildningen visat sig vara utmanande, med många större projekt, men väldigt lärorik. Vi har för några veckor sedan presenterat vårt stora projekt där vi skulle koda ihop en ’look-alike-hemsida’ – det vill säga, en kopia på en redan existerande hemsida. Det var ett stort men väldigt lärorikt projekt där vi i grupper fick jobba väldigt mycket på egen hand, så det gäller att ha disciplin!
Vad tycker du är fördelen med att börja plugga tidigt?
– Fördelen är att man hinner utvecklas så pass mycket när man väl befinner sig i yrkesrollen, man har liksom ett helt arbetsliv av lärdom framför sig.
Oscar Lindqvist, huvudlärare på programmet Webbutvecklare e-handel, och Krister Cederlund, huvudlärare på Futuregames spelprogrammering, besökte nyligen Mediegymnasiet för att träffa och prata med gymnasielever om Changemaker Educations.
Gymnasieelever och andra intressenter är även varmt välkomna att besöka en meetup eller ett öppet hus på Changemaker Educations för att lära sig mer om skolan och höstens utbildningar. Nästa meetup är planerad till torsdag den 7 mars mellan kl 17:00 – 19:00 och kommer handla om Morgondagens Yrkesroller.
Flera besök på gymnasieskolor planeras under våren. Är din skola intresserad av ett besök från oss på Changemaker Educations? Kontakta Anna Möller.
Linn-Marie Edlund tilldelas årets Elisabeth Tegner-stipendium. Att främja inkludering och mångfald inom spelbranschen har varit en röd tråd genom hennes karriär.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Att öka självförsörjningsgraden av livsmedel är en aktuell och viktig fråga över hela landet. Så hjälper utbildningen Foodmaker till att nå målet.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |