Emelie Fågelstedt sitter i ledningsgruppen på utbildningen Webbutvecklare e-handel och är själv digital strateg och egenföretagare sedan åtta år tillbaka. Hon är även en av grundarna bakom nätverket Svenska Nomader, Sveriges största mötesplats för digitala nomader – personer som jobbar platsoberoende med hjälp av digitala verktyg.
Genom åren har hon jobbat med en rad olika mindre och större e-handelsföretag, och även fördjupat sig i hur e-handelsmarknaden ser ut i Japan. Ett intresse som uppstod då hon bodde i Tokyo under 1,5 år och då jobbade inom den japanska startup-scenen. (Det går att se en dragning från när Emelie pratar på Nordic eCommerce Summit om lärdomar från japansk e-handel här.) Vi fick en chans att prata med Emelie om e-handelsbranschens snabbhet och varför det är en utmaning för många företag idag.
– Världen utvecklas snabbare än någonsin i takt med digitaliseringen, och givetvis påverkas även handeln av detta. För företag som säljer produkter eller tjänster kommer det vara närmare ett krav att ställa om till digital handel om man vill överleva i framtiden, menar Emelie Fågelstedt.
Varför har du valt att sitta i ledningsgruppen för utbildningen Webbutvecklare e-handel?
Jag har alltid haft ett stort intresse för organisationers digitalisering, och just e-handel är ett otroligt viktigt område för många företag idag. Som kommunikatör i grunden är jag särskilt intresserad av hur företag väljer att optimera kundresan online, jobbar med omnichannel-strategier och hela tiden har ett storytelling-tänk för att säkerställa att man bygger långvariga relationer med sina kunder.
Jag har själv jobbat med Changemaker Educations de senaste fyra åren, och var inblandad i utbildningen när den startade första gången under hösten 2014. Därför blev jag jätteglad när jag blev tillfrågad att sitta med i utbildningens ledningsgrupp inför nystarten i höst. Utöver att jag finner området intressant så brinner jag för kontakten med studenterna och de andra i ledningsgruppen, då jag tror på att det är genom nätverk och kontakter vi kan förändra världen.
Vad med e-handel är det som du finner intressant?
Som människor förväntar vi oss att allt ska gå att beställa online idag, och helst levereras inom bara någon dag. Våra beteenden har förändrats av den enorma tillgängligheten som e-handel innebär, och besöken till shoppingcenter blir allt mindre frekventa. Det är ju ändå så bekvämt att bara klicka hem allt man vill ha hemma? Hur e-handeln påverkar våra beteenden, och hur vi fortsätter att ställa krav på företag att skapa ännu bättre tjänster för oss, är något som intresserar mig. För att både fånga upp kunder och behålla dem idag kräver det ju att man har en e-handel som fungerar utan något tekniskt krångel, bra leveranstider och villkor, samt att man hela tiden ger det lilla extra för att bygga mer långvariga relationer med sina kunder. Utan rätt teknik i grunden så fungerar ju ingenting, för om jag som kund upplever strul med själva tjänsten är det enkelt att bara välja en annan leverantör. E-handel är så spännande då både tekniken och den personliga kontakten med kunden spelar in. Alla bitar måste vara på plats för att lyckas.
Har du några spaningar kring e-handel från framtiden som du vill dela med dig av?
Vi kommer att handla allt mer online, och kundupplevelsen kommer att bli ännu mer personlig. Storlekar, preferenser, leveransadresser och betalningsuppgifter; allt kommer att vara automatiskt justerat så att vi som kunder bara behöver klicka oss igenom interaktiva, personliga världar online och inspireras till nästa köp. Vi kommer att se en ännu mer personlig och individanpassad e-handelsupplevelse framåt.
Läs mer om och sök vår 2-åriga Yh-utbildning Webbutvecklare e-handel. Planerad utbildningsstart är den 17 september, 2018.
Linn-Marie Edlund tilldelas årets Elisabeth Tegner-stipendium. Att främja inkludering och mångfald inom spelbranschen har varit en röd tråd genom hennes karriär.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Att öka självförsörjningsgraden av livsmedel är en aktuell och viktig fråga över hela landet. Så hjälper utbildningen Foodmaker till att nå målet.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |