Vivienne Koh är ny utbildningsledare för utbildningen Webbutvecklare e-handel i Boden. Hon kommer ursprungligen från Singapore och har spenderat de senaste åren i Australien och Singapore arbetandes inom webb- och spelindustrin. Till skolan tar hon med sig sin internationella erfarenhet och applicerar de kunskaperna på den växande tekniksektorn i Norrbotten.
Träffa Vivienne och lär dig mer om utbildningen Webbutvecklare e-handel på vår meetup i Boden den 24 maj, kl 16:00 – 18:00
Vivienne är webbdesigner, webbutvecklare, UX-designer och UI-designer, dessutom med erfarenhet som producent från spelindustrin. Sedan några veckor tillbaka är hon ansvarig för Changemaker Educations utbildning Webbutvecklare e-handel som startar i höst i Boden. I vår digitala värld blir allt fler branscher internationella, och Vivienne kommer ta med sig ett internationellt perspektiv till skolans studerande.
– Vi är inne i den digitala eran. Oavsett om människor gillar det eller inte är det logiskt att interagera med och lära sig mer om förändringarna som sker i samhället. Nästan alla spenderar en majoritet av sin tid på webben idag, så det är givet att man borde lära sig hur den fungerar. Det finns ett stort behov av bra webbdesigners och webbutvecklare.
Vivienne har själv jobbat med att utveckla och designa hemsidor under de senaste tio åren. Hon menar att nästan alla företag och organisationer behöver en närvaro på webben idag, vilket innebär att det finns många arbetsmöjligheter för den som är skicklig. Samtidigt är det enklare än någonsin att starta eget företag och antalet hemsidor som behöver byggas och underhållas växer hela tiden.
– Att använda sig av olika webbsidor och e-handel har blivit givna delar av livet. Idag ser vi hur stora utvecklingscenter etableras i bland annat Indien som jobbar på distans med hela världen. Men för företag finns en stor fördel med att ha lokala utvecklare eller designers som man kan prata med och som förstår det lokala kundbeteendet.
Synergier mellan webbutveckling, spel och VR
Vivienne planerar att skapa kopplingar mellan programmet Webbutvecklare e-handel och utbildningen Indiespelutvecklare som skolan redan driver på plats i Boden. Hon ser flera fördelar med att som studerande få en bred förståelse av hur flera branscher hänger samman.
– Det finns så många olika branscher som kräver duktiga webbutvecklare idag. Om du har de färdigheter som krävs för att vara webbutvecklare öppnar det upp dörrarna till andra industrier också – som spel eller VR. Med WebGL och HTML5 canvas finns det oändliga möjligheter!
Hon har själv ett stort intresse för spelbranschen och har jobbat med allt från brädspel till indiespel med fokus på mobilspel. Hon var nyligen en av deltagarna på Valkyrie Jam i Norrbotten, ett omtalat spelläger för kvinnor i spelbranschen. Under våren har hon också undervisa på Futuregames i Stockholm.
– Karriärmässigt började jag med Alternative Reality Games (ARGs) 2011 när jag pluggade på Queensland University of Technology och var involverad i två stora projekt vid State Library of Queensland. Jag fick möjlighet att jobba med mina lärare på andra interna projekt på skolan – så kallade spelifieringsprojekt – med fokus på att utbilda människor om hållbarhet och gröna byggnader. Sedan dess har jag varit involverad i många andra spelifieringsprojekt där man använder spelmekanismer för att nå ut och påverka människor på olika sätt.
Efter studierna i Australien jobbade Vivienne i ett antal år i Singapore som bland annat UX-designer, Creative Designer och Producent på olika spel- och webbstudios. Hon specialiserar sig idag även på VR och har hållit flera VR-workshops internationellt.
– Jag är ett science-fiction fan i grunden. Det är potentialen med VR som verkligen intresserar mig – hur man kan använda tekniken både för marknadsföring och i vardagen. Även 80-åringar som aldrig har använt en dator eller smartphone uppskattar VR; att använda tekniken kräver inga förkunskaper. Det betyder att det finns enorma möjligheter att titta på här, inte minst för rehabilitering eller medicinsk användning.
Singapore, Australien och Sverige – likheter och skillnader
Vivienne ser att det finns flera likheter mellan Australien och Sverige än med Singapore, särskilt när det kommer till samhällsfokus och livskvalitet.
– Både i Australien och Sverige finns ett stort fokus på hållbarhet och att hitta lösningar för att minska sitt klimatavtryck. Båda länderna älskar också sitt kaffe och människor är rätt lika personlighetsmässigt.
– Singapore å andra sidan är ett samhälle som drivs mer av prestation och materialism. Människor jobbar hårt för relativt låga löner och har knappt tid över för fritid. Det finns rätt starka sociala koder som man behöver förhålla sig till. Jag har varit utanför ’normen’ redan sedan barnsben, och började tidigt att hitta vänner inom spel- och webbranschen där många som också befinner sig ’utanför normen’ tenderar att jobba i Singapore.
Om några veckor flyttar Vivienne till Boden där hon är utbildningsansvarig för programmet Webbutvecklare e-handel som startar för första gången på plats i höst.
– Min förhoppning är att kunna bidra till det växande behovet som finns av webbutvecklare och webbdesigners med god förståelse för hur hela ekosystemet fungerar. Jag hoppas kunna koppla samman kunskap från olika industrier och länder och hjälpa de studerande att förstå hur olika branscher hänger ihop. På de sättet kommer de kunna bidra ännu mer i ett samhälle där kunskapsdelning står i centrum.
Varmt välkommen till Changemaker Educations, Vivienne!
Läs mer om Webbutvecklare e-handel i Boden och ansök här. Vi accepterar sökande från hela landet och studentboende på nära avstånd från skolan är garanterat. Changemaker Educations har ett nära samarbete med Boden Business Park så väl som lokala aktörer inom webbutveckling och e-handel samt spelkluster i området.
Linn-Marie Edlund tilldelas årets Elisabeth Tegner-stipendium. Att främja inkludering och mångfald inom spelbranschen har varit en röd tråd genom hennes karriär.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Att öka självförsörjningsgraden av livsmedel är en aktuell och viktig fråga över hela landet. Så hjälper utbildningen Foodmaker till att nå målet.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |