Stockholm

Game Programmer

Denna kurs är en del av

Om Utbildningen

Branschen behöver spelprogrammerare!

Oavsett om det är gameplay-fuktionalitet, fysik, AI (artificial intelligence) eller verktyg för spelutveckling som du är mest intresserad av, kommer detta program att förbereda dig för industrin genom praktisk undervisning i spelutveckling

Spelkompetens och spelprojekt

Utveckla kärnkompetens i spelutveckling genom undervisning och spelprojekt med lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de parallella programmen på Futuregames (speldesign och 3D-grafik) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en ständigt utvecklande och kreativ karriär.

 

Branschen behöver spelprogrammerare

Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

 

Nära samarbete med spelbranschen

Denna utbildning är utvecklad i direkt samarbete med spelbranschen och Futuregames ledningsgrupp inklusive:

King, Avalanche Studios, EA DICE, Fatshark Games, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise and Really Interactive. Många fler stöttar denna YH-utbildning och ca. 20-30 spelstudior är involverade i Futuregames varje år.

Utbildningsplan

3D-matematik för spelutveckling
20YHP / 4v
3D och shader-programmering
15YHP / 3v
Industriförberedande spelprogrammering
5YHP / 1v
Spelprogrammering i C++
50YHP / 10v
Artificial intelligence (AI) i spelproduktion
20YHP / 4v
Spelprojekt 1
20YHP / 4v
Datastruktur och algoritmer inom spelutveckling
20YHP / 4v
Datorteknologi för spelutveckling
10YHP / 2v
Designmönster för spelutveckling
10YHP / 2v
Spelprogrammering i C#
25YHP / 5v
Marknadsanalys, industrikunskap och portfolio
15YHP / 3v
Multiplayer-spel
20YHP / 4v
Nätverksprogrammering för spel
20YHP / 4v
Programtestning i spelproduktion
10YHP / 2v
Scripting och interpreted spelprogrammering
25YHP / 5v
Spelfysik
15YHP / 3v
Projektmetodik i spelutevkling
5YHP / 1v
Spelprojekt 2
35YHP / 7v
Utvecklingsverktyg i spelprojekt
10YHP / 2v
Examensarbete spelprogrammering
50YHP / 10v
LIA-paraktik spelprogrammering
150YHP / 30v

Terminstider

De flesta terminer är olika långa och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt YH-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem (5) yh-poäng, dvs varje dag motsvarar en (1) yh-poäng, förutsatt att du löpande klarar dina kurser med godkända resultat.

Terminstider
HT21: 16 augusti – 24 december( 95 YHP, 19v)
VT21: 10 januari – 24 juni (120 YHP, 24v)
HT22: 8 augusti – 23 december (100 YHP, 20v)
VT23: 9 januari – 14 juli (135 YHP, 27v)
Sommaruppehåll: 2veckor
HT23: 31 July 2023 – 15 Dec 2023 (100 YHP, 20v)

Hur ansöker du

Ansökan

Ansökan är normalt öppen perioden februari-maj, men kan förlängas om det finns platser kvar. Du klickar på knappen ”Ansök nu” på hemsidan för att slussas vidare till vårt antagningssystem. Här fyller du i alla uppgifter och laddar upp de dokument som behövs för att din ansökan ska var komplett:

 

-Gymnasiebetyg eller motsvarande

-Dokumentation särskilda förkunskapskrav

-CV och personligt brev

-Urvalsprov

-Eventuella intyg och övriga betygsdokument

 

Urval

Om vi får fler ansökningar än vi har platser (fn 35 platser) inträder ett urval där ditt urvalsprov poängbedöms. De sökande med högst poäng erbjuds plats på utbildningen och övriga behöriga sökande blir reserver. Se information om urvalprov nedan.Du får normalt ett antagningsbesked eller reservplastbesked via vårt antagningssytem i början på juli. Du behöver tacka ja inom sju dagar för att behålla din plats. Om du inte tackar ja går din plats automatisk vidare till nästa reserv.

 

Behörighet

Du som har en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper uppfyller de formella grundläggande behörighetskraven för utbildningen. Du behöver även uppfylla vissa särksilda förkunskapskav.

 

Särskilda förkunksapskrav:

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många olika sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller inom relevant yrkesområde. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen.

 

Genom att klicka på ”Ansök nu”-kommer du vidare till vår ansökningsprotal där du kan läsa mer.

Urvalsprov:

Ditt arbetsprov bör syfta till att förklara din arbetsprocess samt visa upp dina styrkor och färdigheter i skapandet av ett spel eller verktyg relaterat till spelutveckling.

 

Innehåll:

Visa upp ditt spel eller ditt verktyg i följande format;

– Kod, bilder, gifs eller videor

– Bifoga förklarande text om ditt arbete inklusive din arbetsprocess


Format:

– Max 10 sidor långt

– Spara i PDF-format

– Namnge filen förnamn_ efternamn.pdf

 

Bedömning:

Arbetsprovet bedöms och poängsätts enligt följande kriterier:

  • Visualiseringsförmåga – mäter den artistiska förmågan att uttrycka sig genom bild och text.
  • Tekniskt kunnande – hur väl behärskar den sökande datorn som verktyg.
  • Branschrelevans -mäter det presenterade innehållets relevans för spelindustrin och spelutveckling.

CSN

Utbildningen är CSN-berättigad. Du kontaktar själv CSN med förfrågan om studiemedel. Gå in på www.csn.se.

Så snart du har fått ditt antagningsbesked kan du ansöka om studiemedel från CSN. Behöver du intyg från skolan så kontaktar du din utbildningsledare. Skolan rapporterar löpande till CSN att du fullföljer dina studier. Du får dina YH-poäng löpande efter godkända kurser och är därigenom berättigad till fortsatt studiestöd. Om du inte fullföljer dina studier behöver du omgående meddela detta till CSN. Avtalet mellan dig och CSN är inget som skolan ansvarar för, men vi hjälper dig gärna när du behöver intyg eller har frågor. Kontakta din utbildningsledare.

Karriär

Spelbranschen i Sverige och Stockholm tillhör världens starkaste och snabbast växande spelkluster. Såväl de globala spelbolagen som många kreativa indiebolag och startups etablerar sig här.

Exempel på titlar och yrkesroller för dig efter examen är;

Gameplay Programmer

Tools Programmer

AI Programmer

Ledningsgrupp

Din utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer kvalitet, samt fattar beslut om antagning och examinering. Ledningsgruppen träffas två gånger per termin. En eller flera studerande ingår i ledningsgruppen och representerar alla som går på utbildningen.

Ledningsgruppen består av representanter från näringslivet, skolledningen, allmänna skolväsendet, universitet/högskolan, branschorganisationerna och de studerande. En av ledningsgruppens uppgifter är att säkra att utbildningen omfattar den kompetens och de kunskapsområden som motsvarar arbetsmarknadens behov.

Utbildningsledare

Utbildningsledare

Utbildningsledaren ansvarar för planering och genomförande av din utbildning. Utbildningsledaren är också din närmaste kontaktperson på skolan.

Krister Cederlund

Head of education Game programmer

krister@futuregames.nu +46 731 44 58 95

Liknande utbildningar

Ansök nu

Du slussas nu vidare till vårt antagningssystem. Här ansöker du till utbildningen och bifogar gymnasiebetyg, CV, urvalsprov m.m. När din ansökan är komplett kontaktar vi dig. 
Välkommen med din ansökan!