Karoline Forsberg har jobbat som speldesigner på studios i fyra olika länder och länge engagerat sig för mer mångfald inom branschen, inte minst genom att inspirera och agera mentor för unga kvinnor. Spel berör miljontals människor världen över och därför är det viktigt att jobba i team med olika bakgrund, identitet och kön för att inkludera och nå ut med fler perspektiv menar Karoline. Nu tilldelas hon Elisabeth Tegner-stipendiet för sitt engagemang.
– Att jobba med spel innebär att verkligen kunna påverka och skapa en positiv inverkan på människors liv. Jag har alltid sett spel som ett så mäktigt medium, som verkligen påverkade mig som barn. Det är en dröm att kunna få ge tillbaka lite av det, säger Karoline Forsberg.
Idag jobbar Karoline som Senior Game Designer på CCP Games i Reykjavik. Tidigare har hon jobbat som speldesigner på nDreams i England och Star Stable Entertainment i Sverige. Hon agerar samtidigt mentor och föreläsare vid Into Games och Studio Vision, och engagerar sig i DONNA vid Högskolan i Skövde för att inspirera fler kvinnor att våga jobba inom spelbranschen. Förra året tilldelades hon även utmärkelsen “Creative Impact of the Year” på Women in Games Awards.
Redan som barn älskade Karoline Forsberg att spela spel, men hade ingen direkt tanke på att det var en bransch man kunde jobba inom.
– När jag var 13 år köpte mina föräldrar en CD-Rom för att jag skulle lära mig Java. Men jag fastnade ganska fort och på den tiden fanns inga internetforum eller liknande som jag kände till där jag kunde få hjälp. Det dröjde till gymnasiet när jag träffade en bekant som pluggade till spelgrafiker på Högskolan i Skövde som jag blev fascinerad av området på nytt och bestämde mig för att söka.
Under studietiden i Skövde var Karoline en av de första studenterna att engagera sig i föreningen DONNA som startades av Jenny Brusk; ett initiativ för att inspirera fler unga kvinnor att söka sig till spelbranschen. I sin klass på Speldesigner-programmet var Karoline då ensam tjej och kände av den ibland grabbiga stämningen.
– Att jobba med spel är ett kreativt och spännande yrke som borde vara lika intressant för båda könen. Vi satte upp workshops på högstadieskolor för att tidigt så ett frö om spelutveckling och åkte runt på mässor och höll föreläsningar.
Enligt Karoline behövs fler kvinnliga förebilder som syns och kan svara på hur det faktiskt är att jobba i branschen. Både praktiska frågor om hur man får jobb eller olika roller, men även kring farhågor om sexuella trakasserier och hur det är att jobba i ett mansdominerat yrke. Ambitionen är att fler unga tjejer ska våga satsa om de drömmer om en karriär som spelutvecklare.
– Spelbranschen växer så starkt ekonomiskt, och spelarna är både män och kvinnor. Det är viktigt att även skaparna av spel kommer från olika representation. Ju mer mångfald vi får inom branschen, sett till olika bakgrund och identitet, ju bättre spel kommer att skapas som kan inkludera fler människor.
Arbetet vid spelstudios i fyra olika länder har stärkt Karolines övertygelse om vikten av att jobba i blandade team för att skapa bättre spelupplevelser. Hon uppmanar därför alla som får möjlighet att testa på att jobba i ett annat land att våga ta chansen.
– Det ger en annan synvinkel att jobba i ett annat land. Varje studio har sin kultur, och sen adderar man ett annat lands kultur på det. Det är lärorikt och man får en annan förståelse för hur folk fungerar och hur man kan lösa problem på olika sätt. I vissa länder är det mer vanligt att man är väldigt rak och direkt när det kommer till feedback, medan i andra som i Sverige har jag upplevt att man försöker linda in feedbacken mjukare. Andra exempel är hur hierarkin ser ut; i vissa länder är det mer vanligt med en tydlig hierarki medan som i Island är det mer platt där tankar, feedback och idéer kan komma från alla håll.
– Spel är ett väldigt starkt medium och ska vara för alla. Men för att spel ska vara för alla behöver vi en representation bland dem som gör spel, så vi får de bästa spelen. Sätter du en grupp människor med samma bakgrund och tankesätt kommer de se ett problem på samma sätt. Men blandar du gruppen så de är från olika länder, identiteter, både icke-binära, män och kvinnor, så får du en bättre blandning där folk ser ur sitt perspektiv med sin erfarenhet. Det skapar förutsättningar för att skapa starka berättelser som kan nå ut och beröra fler människor.
– Om du drömmer om att jobba med spel, kör på! Låt inte rädsla eller oro stoppa dig. Spelbranschen är en industri som växer och det kommer behövas fler människor. Ge det en chans!
Karoline tilldelas Elisabeth Tegner-stipendiet 2021 för sitt brinnande engagemang för att inspirera fler kvinnor och icke-binära att söka sig till spelbranschen.
– Jag är så glad, lite i chock. Det är väldigt hedrande att få vinna och jag har inte riktigt smält det än. Jag försöker suga åt mig av det här och använda det för att trycka bort min imposter syndrome.
Elisabeth Tegner-stipendiet delas ut årligen till en kvinnlig förebild inom tech- och spelbranschen och stiftades 2017 av Changemaker Educations. I juryn sitter Susana Meza Graham, medgrundare Aldeon, Anna Norrevik, CEO Antler Interactive, Susanne Fuglsang, VD Innovation Pioneers, Elisabeth Tegner, grundare Neohouse, och Emelie Fågelstedt, medgrundare Svenska Nomader samt Advisor Changemaker Educations.
” Stipendiet går i år till en person vi tycker har varit inspirerande genom hela sin resa hittills. En stark designer med en stor förståelse för vad det innebär att designa för spelaren. Hon har korsat plattformar och olika spelgenrer och visat stor entusiasm att lära sig mer och utvecklas. Hon är en global nomad som jobbat på flera kontinenter och bolag i roller där hon har haft direkt inverkan både på spelen som utvecklats men även på människorna hon jobbat med. En stark röd tråd genom hela hennes karriär är hennes engagemang för mångfald inom spelindustrin, och hon har genom åren medverkat i många olika sammanhang för att både inspirera andra att välja IT och spelutveckling som framtidsyrke eller hjälpa dem vidare i karriären. Vi i juryn tycker att Karoline är ett lysande exempel på en person som kombinerat teknik, design och utveckling med kreativitet och därigenom både skapat i de spel hon hjälpt designa men även inspirerat andra genom sina framsteg. Vi är väldigt glada att idag kunna tilldela Karoline Forsberg årets Elisabeth Tegner stipendium.”
Changemaker Educations AB samlar all sin verksamhet under Futuregames AB.
Nu har vi skickat ut antagningsbeskeden till höstens utbildningsstarter.
Vi har öppet för sen ansökan.