En Chief Learning Officer (CLO) blir en allt mer given roll internationellt för att säkra medarbetarnas livslånga lärande. Idag är ett kontinuerligt lärande centralt för att framtidssäkra individen och för att stärka en organisations konkurrenskraft. Så varför har Sverige hamnat bakom när det kommer till att skapa lärande organisationer på riktigt?
Digitalisering, globalisering och nya affärsmodeller kräver att vi som individer är nyfikna på förändringar i omvärlden och öppna för att lära nytt. Inom en organisation är det därför viktigt att möjlighet och tid ges till medarbetarna att fortsätta kompetensutvecklas genom hela karriären. Vi pratar med Charlotta Rydholm, VD och facilitator på ToBegin, om vilka krav lärandet ställer på ledarskapet.
Charlotta, varför prioriterar inte svenska företag lärandet mer?
“Jag tror att det är gamla, inrutade rutiner som behöver uppdateras, utmanas och ifrågasättas. Vi vet alla att det tar tid att etablera nya vanor, och därför är det viktigt att påbörja den här resan redan nu. Prata mer om lärande inom organisationen, och var tydlig med att identifiera vinsterna för alla parter.”
“Många gör fortfarande tankevurpan att lärandet är något som ska ske innan en anställning, eller att det är något som förvärvas via externa utbildningar. Men med dagens snabba utveckling på arbetsmarknaden krävs ett mer kontinuerligt lärande också, och här finns möjligheter för organisationer att skapa en egen plattform för lärande.”
Vad innebär rollen som CLO?
“Att vara CLO innebär att kunna varva lärande med förståelse för det redan existerande. Det vill säga att ha en helhetssyn på hur lärandet ser ut ur ett holistiskt perspektiv för alla medarbetare på företaget. Utifrån det skapar man förutsättningar för ett mer kontinuerligt lärande som tar hänsyn till behovet hos varje individ. Här krävs ett tänk som innefattar en före-, en under- och en efterfas av lärandet.”
Vad är risken för ett företag som inte satsar på sina medarbetares kompetensutveckling?
“Det är viktigt att våga lyfta och prata om konsekvensen av avsaknad av lärandet. Sanningen är att företag som undviker att satsa på kompetensutveckling kommer att gå under på sikt, eftersom utvecklingen sker i sådan snabb takt att vi alla måste vara beredda på att vässa vår kompetens genom hela livet.”
“Lärande handlar inte om att ifrågasätta tidigare sanningar, utan att vara beredd på att utforska nya perspektiv och förutsättningar. Människan är nyfiken i sin natur och en organisation behöver vilja uppmuntra den nyfikenheten. Det är viktigt med ledare som värderar lärandet högt och uppmuntrar dess framfart. Lärande betyder sällan ifrågasättande eller bakåtsträvande, utan snarare att ta sig framåt.”
Hur ska organisationer tänka för att anamma en strategi för lärande?
“Vill en organisation vara relevant, full av tillit samt attraktiv, så behöver den välja strategier för lärande. En idé är att involvera alla i att svara på de enkla frågorna: “Vad är lärande för dig?” och “Hur kan vi skapa en lärande organisation som blir ekologiskt, socialt och ekonomiskt lönsam?” Svaren från alla i organisationen hjälper till att sätta en ovärderlig grund för lärande som medarbetarna kommer att vilja frodas i.”