I en värld i ständig förändring, präglad av digitalisering, skiftande konjukturer och stora världshändelser, är det viktigt med en inlyssnande ledare som inte är rädd för att ställa frågor och plocka in olika perspektiv.
“Att vara en faciliterande ledare är avgörande för att säkra morgondagens affärer”, menar Charlotta Rydholm, erfaren processledare.
En faciliterande ledare har förmågan att se helheten, för att sedan göra det greppbart och kunna leda förändringar inom en organisation.
”Det handlar om att lägga färdplanen som leder fram till en utmanings lösning, genom att plocka in och dra nytta av olika perspektiv, både inom och utanför organisationen”, fortsätter Charlotta.
Varför ställs det nya krav på ledare idag?
”Människors beteende, vanor och förutsättningar utvecklas och ledarskapet behöver vilja utvecklas med det. De som kommer in på arbetsmarknaden idag har en annan förväntan på ett ledarskap. De som redan finns på arbetsmarknaden börjar också ställa andra krav på ledarskapet.”
”Ledarskap har länge varit ett skyddat arbetssätt, ofta vaktat och uppmuntrat av makt. Den ledare som kommer att röna framgång är den som gör sig av med makt som ett medel och istället utvecklar förmågan att ta in andra/s perspektiv, som bemästrar förändring och som faktiskt frågar istället för att veta.”
Vad innebär det egentligen att vara en faciliterande ledare?
”Att bemästra facilitering är förmodligen en av de viktigaste och mest uppskattade sakerna en ledare kan göra för att skapa en organisation som vill bli mer modern, innovativ och lättrörlig. Allt fler är överens om att kompetensen att kunna agera facilitator inom en grupp eller ett team är avgörande för att säkra morgondagens affärer och att skapa inkluderande och engagerade arbetsplatser. Forbes (länk till artikeln) har konstaterat att facilitering är den bäst bevarade hemligheten bakom en lyckad ledare i dagens klimat, inte minst när vi ständigt står inför förändringar i världen som vi som individer och företag behöver kunna navigera igenom.”
Varför är det viktigt att kunna vara facilitator när man driver förändring?
”Vid förändring tenderar vi att tycka om påståenden. ’Det här är rätt, det där är fel.’ Det enda mottagaren av budskapet kan göra då är att hålla med, eller vara trygg nog och våga säga emot. Resultatet blir sällan ett nytänkande; förståelsen för att utveckla (företaget, produkten, leveransen) har blivit ignorerad och i bästa fall har något hunnit fundera innan kravet på ett svar utkrävs.”
”En facilitator tänker tvärtom. Den ser till att frågor och tydliga modeller gör att alla får en möjlighet att inkluderas, involveras och dra ett problem till en (eller flera) möjliga lösningar. Från problemfokusering till möjlighetsorientering.”