VR och AR låter kanske som något långt i framtiden, men sanningen är att tekniken inom några år kommer vara lika mainstream som datorer och smartphones. Vi pratar med Jesper Wallerborg, huvudlärare på utbildningen Immersive Experience Creator, om varför fler kreatörer behövs inom VR, AR och XR.
“Om man är nyfiken på var reklam, kommunikation och all typ av mellanmänsklig interaktion är på väg borde man absolut börja utforska VR och AR redan idag,” menar Jesper.
I virtual reality (VR) förflyttar man sig in i en helt virtuell miljö, idag med hjälp av ett par VR-glasögon. Augmented reality (AR) handlar om att addera ett digitalt filter på den verkliga världen, där olika digitala moment kan adderas ovanpå det man ser framför sig, som en karta, en möbel eller karaktärer inne i ett spel.
“De stora företagen talar mycket om potentialen med VR och AR framöver, och teknikföretagen jobbar för att förbättra batteritid och processorkraft. Men en till pusselbit som verkligen saknas idag är innehåll. Just nu är branschen väldigt tekniskt driven, så fler kreatörer behövs för att göra den mer intressant och användbar för allmänheten.”
Enligt Facebook, Apple och en rad andra teknikjättar är AR och VR de nästa stora teknikplattformarna som kommer att användas av den breda allmänheten inom bara några år. Vi har tagit steget från dator till smartphone, och snart tar vi ett kliv igen mot VR och AR.
“Vi ser det bara inte hända just nu för att AR är mest Pokémon go och VR stora fåniga headsets enligt gemene man. Men den uppfattningen kommer att ändras under kommande år.”
Tekniken används redan inom allt fler branscher. Inom arkitektur finns möjlighet att besöka virtuella miljöer innan de är byggda i VR. Inom byggbranschen används AR av byggarbetare för att jobba med digitala planritningar, och därmed exempelvis kunna se var elrör eller vattenledningar dragits genom väggarna. Inom spelbranschen talar allt fler studios om den växande betydelsen av VR och AR för att skapa ännu mer verklighetstrogna och omfamnande spelupplevelser.
“Det som verkligen saknas på marknaden just nu är kreatörer med förståelse för tekniken och möjligheterna med immersivt berättande. Väldigt många företag, särskilt under pandemin, har tagit några språng och börjat utforska teknikens möjligheter allt mer. Vi ser virtuella turer och fler immersiva upplevelser. Och den trenden kommer att fortsätta uppåt.”
Hur kan VR och AR användas framöver?
“Ta e-handeln som exempel. Tänk att kunna testa alla kläder i en webshop direkt innan du lägger en order. Datorn läser av din kropp och hur den rör på sig, och sen kan du sätta på dig alla kläder och spegla dig i AR.”
“Även i framtiden kommer vi troligtvis att jobba mer på distans. Idag sitter alla i Zoom och Teams-möten, men tänk om några år när vi istället sitter i samma virtuella miljö tillsammans och workshoppar i VR.”
“Snapchat släppte precis en prototyp på fjärde generationens snaplenses, som helt kommer att kunna förändra hur vi kommunicerar platsoberoende i framtiden. När du får känslan av att dina vänner, eller andra kända personer eller föremål, finns i samma rum som du själv, så kommer kommunikationen få en helt annan innebörd.’
Hur långt bort är det att gemene man använder VR och AR?
“En bred adoption ligger troligtvis 10 år bort i tiden. Det kommer ta ett tag innan alla sitter på tekniken hemma. Men det är nu som det börjar skapas nya format, en kultur och en berättarstil. Här kan man vara med och påverka berättande som kommer påverka alla människor om några år, redan idag.”
Varför ska man läsa Immersive Experience Creator idag?
“De personer som går utbildningen kan dels ställa sig på barrikaderna och skapa sådant innehåll och sådana upplevelser som ingen annan har skapat. Det är ett gyllene tillfälle att få testa och misslyckas, för reglerna är fortfarande så vaga. Du kan vara med och bana ny väg.”
“För det andra finns det många företag som vill utforska hela den här sfären, men inte vet var de ska vända sig. Det finns en given roll för Immersive Experience Creators att kunna vara med och tillföra väldigt mycket nytta och nytänk till reklambyråer, inhouse på företag och i stora och små organisationer. Det kan handla om allt från projektledning och innehållsskapande till att hitta helt nya former för möten och workshoppande. Efterfrågan kommer bara att öka framöver.”
På utbildningen Immersive Experience Creator (Stockholm och Skellefteå) lär du dig att ta fram det estetiska innehållet för VR, AR, XR som inkluderar video, grafik, bild och ljud. Utbildningen ger dig kunskaper inom innovativ teknik för att på bästa sätt producera immersiva upplevelser och ”content” för immersiva medier. Läs mer och ansök idag.
På kursen ’Virtual Venues – skapa VR-event’ lär du dig hands-on att själv planera och genomföra virtuella mötesplatser och event. Läs mer