VR och AR låter kanske som något långt i framtiden, men sanningen är att tekniken inom några år kommer vara lika mainstream som datorer och smartphones. Vi pratar med Jesper Wallerborg, huvudlärare på utbildningen Immersive Experience Creator, om varför fler kreatörer behövs inom VR, AR och XR.
“Om man är nyfiken på var reklam, kommunikation och all typ av mellanmänsklig interaktion är på väg borde man absolut börja utforska VR och AR redan idag,” menar Jesper.
I virtual reality (VR) förflyttar man sig in i en helt virtuell miljö, idag med hjälp av ett par VR-glasögon. Augmented reality (AR) handlar om att addera ett digitalt filter på den verkliga världen, där olika digitala moment kan adderas ovanpå det man ser framför sig, som en karta, en möbel eller karaktärer inne i ett spel.
“De stora företagen talar mycket om potentialen med VR och AR framöver, och teknikföretagen jobbar för att förbättra batteritid och processorkraft. Men en till pusselbit som verkligen saknas idag är innehåll. Just nu är branschen väldigt tekniskt driven, så fler kreatörer behövs för att göra den mer intressant och användbar för allmänheten.”
Enligt Facebook, Apple och en rad andra teknikjättar är AR och VR de nästa stora teknikplattformarna som kommer att användas av den breda allmänheten inom bara några år. Vi har tagit steget från dator till smartphone, och snart tar vi ett kliv igen mot VR och AR.
“Vi ser det bara inte hända just nu för att AR är mest Pokémon go och VR stora fåniga headsets enligt gemene man. Men den uppfattningen kommer att ändras under kommande år.”
Tekniken används redan inom allt fler branscher. Inom arkitektur finns möjlighet att besöka virtuella miljöer innan de är byggda i VR. Inom byggbranschen används AR av byggarbetare för att jobba med digitala planritningar, och därmed exempelvis kunna se var elrör eller vattenledningar dragits genom väggarna. Inom spelbranschen talar allt fler studios om den växande betydelsen av VR och AR för att skapa ännu mer verklighetstrogna och omfamnande spelupplevelser.
“Det som verkligen saknas på marknaden just nu är kreatörer med förståelse för tekniken och möjligheterna med immersivt berättande. Väldigt många företag, särskilt under pandemin, har tagit några språng och börjat utforska teknikens möjligheter allt mer. Vi ser virtuella turer och fler immersiva upplevelser. Och den trenden kommer att fortsätta uppåt.”
“Ta e-handeln som exempel. Tänk att kunna testa alla kläder i en webshop direkt innan du lägger en order. Datorn läser av din kropp och hur den rör på sig, och sen kan du sätta på dig alla kläder och spegla dig i AR.”
“Även i framtiden kommer vi troligtvis att jobba mer på distans. Idag sitter alla i Zoom och Teams-möten, men tänk om några år när vi istället sitter i samma virtuella miljö tillsammans och workshoppar i VR.”
“Snapchat släppte precis en prototyp på fjärde generationens snaplenses, som helt kommer att kunna förändra hur vi kommunicerar platsoberoende i framtiden. När du får känslan av att dina vänner, eller andra kända personer eller föremål, finns i samma rum som du själv, så kommer kommunikationen få en helt annan innebörd.’
“En bred adoption ligger troligtvis 10 år bort i tiden. Det kommer ta ett tag innan alla sitter på tekniken hemma. Men det är nu som det börjar skapas nya format, en kultur och en berättarstil. Här kan man vara med och påverka berättande som kommer påverka alla människor om några år, redan idag.”
“De personer som går utbildningen kan dels ställa sig på barrikaderna och skapa sådant innehåll och sådana upplevelser som ingen annan har skapat. Det är ett gyllene tillfälle att få testa och misslyckas, för reglerna är fortfarande så vaga. Du kan vara med och bana ny väg.”
“För det andra finns det många företag som vill utforska hela den här sfären, men inte vet var de ska vända sig. Det finns en given roll för Immersive Experience Creators att kunna vara med och tillföra väldigt mycket nytta och nytänk till reklambyråer, inhouse på företag och i stora och små organisationer. Det kan handla om allt från projektledning och innehållsskapande till att hitta helt nya former för möten och workshoppande. Efterfrågan kommer bara att öka framöver.”
På utbildningen Immersive Experience Creator (Stockholm och Skellefteå) lär du dig att ta fram det estetiska innehållet för VR, AR, XR som inkluderar video, grafik, bild och ljud. Utbildningen ger dig kunskaper inom innovativ teknik för att på bästa sätt producera immersiva upplevelser och ”content” för immersiva medier. Läs mer och ansök idag.
På kursen ’Virtual Venues – skapa VR-event’ lär du dig hands-on att själv planera och genomföra virtuella mötesplatser och event. Läs mer
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Här kan du se vilka utbildningar som startar hösten 2023 – onsite och online.
Hur kan ett stort företag som Volvo CE utveckla sitt förbättringsarbete? Här fick verkligen våra studerande från Experience Designer 21 något att bita i!
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |