Trots de stora ansträngningar som gjorts inom EU:s politik och projekt och inom politik och projekt på nationell och lokal nivå, är deltagandet av kvinnor i STEM fortfarande otillfredsställande. Ojämlikheten mellan könen är särskilt tydlig inom IT-sektorn, där endast 20 % av de utexaminerade och 18 % av IT-specialisterna är kvinnor.
WeSTEAM (Science, Technology, Arts, Engineering, Math) tillvägagångssätt främjar tvärgående och övergripande färdigheter, samarbete med icke-akademiska partner och svarar på ekonomiska, miljömässiga, politiska och sociala utmaningar.
Den kan komplettera de tekniska och vetenskapliga läroplanerna med nyckelkompetenser som kan förbättra ledarskapet och främja utvecklingen av framtida kvinnliga ledare även inom IT-sektorn.
Ladda ner här den Skills Framework (på Engelska)
Laddda ner här den utbildningsmetodik (på Engelska)
I början av december 2022, deltog 15 tjejer som studerar inom tekniska ämnen i en utbildning i Linz (Österriche) på Ars Electronica. Tjejerna kom från Italien, Spanien, Sverige och Österriche. Tre studerande från utbildningen Experience Designer representerade Changemaker Educations.
Under den tre dagar långa utbildningen testade de den metodik som skapats inom ramen för projektet och som bygger på samma faser som kännetecknar både den konstnärliga processen och forskningsprocessen:
– Inkubationsfasen
– Fas av fantasi
– Fas av skapande.
– Utvecklingsfasen.
Samordnare: Luleå Tekniska Universitet (SE)
Projektspartner:
Ars Electronica (AT)
Changemaker Educations (SE)
Espronceda (SP)
Sineglossa (IT)
WeSTEAM är ett Erasmus+ projekt som medfinansieras av EU.
Start: 01-01-2021 – Slut: 01-01-2024
Projektnummer: 2021-1-SE01-KA220-HED-000032118
Finansiering: 229 831 EUR
Program: Erasmus+
Key Action: Partnerskap för samarbete inom Högskolor och Universitet