WeSTEAM

Empowering women in STEM through Art Thinking

Om projektet

Trots de stora ansträngningar som gjorts inom EU:s politik och projekt och inom politik och projekt på nationell och lokal nivå, är deltagandet av kvinnor i STEM fortfarande otillfredsställande. Ojämlikheten mellan könen är särskilt tydlig inom IT-sektorn, där endast 20 % av de utexaminerade och 18 % av IT-specialisterna är kvinnor. 

WeSTEAM (Science, Technology, Arts, Engineering, Math) tillvägagångssätt främjar tvärgående och övergripande färdigheter, samarbete med icke-akademiska partner och svarar på ekonomiska, miljömässiga, politiska och sociala utmaningar. 

Den kan komplettera de tekniska och vetenskapliga läroplanerna med nyckelkompetenser som kan förbättra ledarskapet och främja utvecklingen av framtida kvinnliga ledare även inom IT-sektorn. 

 

Förväntade projektresultat: 

  • Skills Framework: som gör det möjligt för eleverna att bedöma sina färdigheter i konstnärligt tänkande; 
  • Utbildningsmetodik: för att tillhandahålla verktyg och övningar för att förbättra de färdigheter som identifieras i ramverket; 
  • VR-baserat utbildningsspel: för att spela in processen för att förbättra färdigheter genom virtuell verklighet;
  • WeSTEAM-certifieringen: för att ge eleverna en certifiering som är nationellt och internationellt erkänd. 

 

Medverkande:

Samordnare: Luleå Tekniska Universitet (SE) 

Projektspartner:  

Ars Electronica (AT) 

Changemaker Educations (SE) 

Espronceda (SP) 

Sineglossa (IT) 

 

Detaljer

WeSTEAM är ett Erasmus+ projekt som medfinansieras av EU. 

Start: 01-01-2021 – Slut: 01-01-2024 

Projektnummer: 2021-1-SE01-KA220-HED-000032118 

Finansiering: 229 831 EUR 

Program: Erasmus+ 

Key Action: Partnerskap för samarbete inom Högskolor och Universitet 

 

Vi använder cookies på denna webbplats för att ge er den bästa möjliga användarupplevelsen.
Integritetspolicy