Josefine Westman, tidigare Arctic Hospitality Leader-studerande: “Jag älskar alla fina möten!”
Josefine Westman, tidigare studerande vid vår Arctic Hospitality Leader-utbildning, är Hotel Manager på Arctic Retreat, en turistanläggning som ligger vackert belägen i Råneå Älvdal. Här ser hon till att verksamheten flyter smidigt, och att gästerna får en oförglömlig vistelse i det arktiska landskapet.
Hur har du främst fått nytta av AHL-utbildningen i din nuvarande roll?
– Kursen i Service och värdskap har varit A och O. Det är ju just värdskapet vi är så exceptionellt bra på här i Swedish Lapland. Vidare var det lärorikt att få lära sig om den internationella besöksnäringen och få en förståelse för hur branschen och marknadsföringen ser ut internationellt – hur hittar gäster från alla världens hörn till vår lilla destination? Få inblick i hur agenter arbetar, vad en DMC är osv. Det hade jag ingen aning om innan utbildningen, men det arbetar jag med dagligen nu.
Varför sökte du till Arctic Hospitality Leader?
– Det var under pandemin som jag, liksom så många andra, kände mig ganska fast på den platsen jag befann mig på. Jag var van vid att backpacka och leva säsongslivet, och helt plötsligt lamslog Covid-19 världen. Då bestämde jag mig för att göra det bästa av situationen och passa på att utbilda mig när jag fick massor av tid över som jag inte hade räknat med. Jag sökte runt på massvis av olika utbildningssajter, men det var bara en titel som verkligen talade till mig – och det var Arctic Hospitality Leader. Jag har en bakgrund med flera års säsongsarbete i de svenska fjällen, och jag älskar den arktiska miljön och livsstilen vi har här uppe. Så jag blev nyfiken och skickade in en ansökan. Vad hade jag att förlora?
Hur tyckte du att det fungerade med distansstudierna under din utbildning?
– På grund av pandemin fick vi väldigt hastigt övergå till distansstudier. Men vi fick det att fungera och det möjliggjorde även att jag kunde återvända till säsongsjobbet och bo uppe i fjällen samtidigt som jag studerade på distans, vilket jag var väldigt glad och tacksam för!
Hur kan en dag på jobbet se ut?
– Oj, det är väldigt varierat, men oftast är det full fart! Det kan börja med att jag kör en transfer med några gäster till exempelvis en hundspannsaktivitet. Sedan åker jag tillbaka till anläggningen och hjälper till att städa stugorna. Här finns ingen prestige utan alla hjälper till med allt. Jag inventerar kylar, skafferier och förråd för att se om något behöver kompletteras, samt beställer sänglinnen och tvättar. Om vi har nya gäster som anländer är det vanligt att vi sätter oss ner tillsammans över en kaffe och pratar om allt mellan himmel och jord. På eftermiddagen brukar jag hugga ved, elda igång bastun och hinna med lite administrativt arbete som schemaläggning och att kolla mailen. Sedan kör jag middagsservice och serverar gästerna med mat, dryck – och en och annan anekdot!
Vad uppskattar du mest med ditt arbete?
Variationen i arbetsuppgifterna är det som lockar mig mest. Jag är en ganska rastlös person som lätt blir uttråkad, så jag finner det väldigt stimulerande och roligt att få göra så många olika saker! Dessutom älskar jag alla fina möten och den sociala interaktionen, där jag får utbyta historier och kunskap med människor från världens alla hörn. Och att anläggningen dessutom ligger på en makalöst vacker plats gör ju inte saken sämre!
Josefine med sambon Emanuel Swärd som jobbar som kock på Arctic Retreat. ”Det kan du också skriva som svar på ’det roligaste med jobbet’ – att få jobba ihop med honom!”
Vilka är de största utmaningarna i ditt arbete?
Det kan vara ganska stressigt tidvis under högsäsong, och något som heter obekväma arbetstider finns inte riktigt. Skämt åsido, men när det är vinter är det fullt ös, sedan får man passa på att vila upp sig resten av året när det är lite lugnare.
Vad finns det för utmaningar för din yrkesroll i framtiden?
Vi lever i en ganska orolig tid med krig, konflikter och klimatförändringar. Så visst finns tankar på hur branschen kommer att se ut framöver. Men jag tror att människan alltid har varit en nyfiken varelse som alltid kommer att vilja upptäcka, och resa är något vi inte kommer att sluta med, även om vi kanske måste göra det under andra förutsättningar. Vi kan bara göra vårt bästa för att vara en så hållbar destination som möjligt.
Vilka nya möjligheter tror du kommer att finnas för din roll?
För min del personligen kan jag komma att i framtiden även ansvara för marknadsföringen för anläggningen, samt ta hand om bokningarna. Sen får vi se om jag kanske blir delägare någon gång. Vem vet vad framtiden har att bjuda på?