“Möjligheterna är oändliga, världen förtjänar bättre UX!”
Viktor Andersson är en tidigare studerande på Experience Designer-utbildningen, och har i dag en hybridroll inom spelbranschen. Vi tog en pratstund med Viktor för att få veta mer om hans yrkesroll, utbildningen och vad han tror om framtiden.
Viktor arbetar i dag på King – New Games Studio.
– Jag jobbar främst som UX Researcher, men jag har lite av en hybridroll där jag även jobbar med design – främst UX men även speldesign.
Hur kan en dag på jobbet se ut?
– Jag börjar varje morgon med att hålla mig uppdaterad genom att läsa alla mail och meddelanden. Sedan följer morgonmöte med de olika teamen jag jobbar med. Därefter planerar jag för research, analyserar resultat från redan utförd research eller förbereder resultat för en presentation för hela teamet. Efter lunch brukar det bli möten om allt från workshops, kick-offs, design syncs till globala företagsmöten. Det är så mångfacetterat att varje dag kan se olika ut, både internt inom teamen och genom att jag hjälper till i andra projekt som behöver support.
Vad uppskattar du mest med ditt arbete?
Jag skulle säga den sociala aspekten är något jag uppskattar, att vara en central roll i teamet som får jobba med allt och alla – stakeholders, designers, utvecklare, artists, med flera. Men förutom det, får jag även jobba direkt med användarna, vare sig det är en in-person research study eller remote study, så får jag jobba med människor av alla slag. Vidare får jag påverka designbeslut i projekten jag jobbar med, genom att framföra användarnas verkliga upplevelse och kunna identifiera var det blir en mismatch med den avsedda design-intentionen. Det är också viktigt att framföra vad som verkligen fungerar, så att teamen vet vad de ska fokusera på under sprintarna.
Vad tycker du att utbildningen Experience Designer främst gav dig som du har nytta av i din nuvarande roll?
– Utbildningen gav mig främst grunderna för mig att komma till insikt om vad jag ville få ut av den – vad jag ville jobba med i rollen som UX utövare, förståelse för alla olika roller inom ”UX paraplyet”. På så sätt fick jag verktygen för att förstå mig på industrin jag ville till och hur jag skulle förvärva kunskapen för att nå dit. Utan utbildningen hade jag inte vetat hur eller vad jag skulle fokusera på.
Vilka är de största utmaningarna i ditt arbete?
– Största utmaningen för mig personligen var att förbättra min framförhållning och att lära mig strukturera upp det i relation till teamen jag jobbar med för att kunna hålla många bollar i luften. Jag är egentligen en väldigt spontan person så det har varit något jag jobbat mycket på och som jag fortfarande jobbar på.
Vad finns det för utmaningar för din yrkesroll i framtiden?
– AI tror jag är den största utmaningen, men det gör ju samtidigt att jag måste hänga med i utvecklingen. Tror samma gäller de flesta tech-yrkena. Det jag har lärt mig hittills är att det är en otrolig hjälp i arbetet och därför skulle jag säga att det blir en utmaning för de som väljer att inte använda det. Men för empati, vilket är en stor del av UX, är AI ännu underlägsen människan!
Vilka nya möjligheter tror du kommer att finnas för din yrkesroll i framtiden?
– UX Research/Design är användbart oavsett vad det används till, både i den digitala och i den fysiska världen. Allt som erbjuds/säljs/används har alltid en slutanvändare, om det inte har användaren i åtanke kommer det nästan alltid vara en dålig produkt. Så UX är bryggan mellan design och människan vilket alltid kommer att vara relevant. Samt, om man väljer att gå vidare till en annan yrkesroll så kommer UX vara en grymt bra kompetens som kan implementeras överallt.
– Möjligheterna är oändliga, världen förtjänar bättre UX!