E-handeln är en snabbt växande bransch i Sverige. Två av tre svenskar e-handlar idag varje månad, enligt en rapport från Postnord. Totalt finns det 16 000 e-handelsföretag i Sverige, och Stockholm är landets e-handelstätaste län. E-handeln har även en viktig roll att spela utanför storstadsregionerna, och i Norrland uppger 61% av respondenterna att den senaste vara de e-handlade inte gick att få tag på i den egna hemkommunen.
Men vad händer med e-handeln framåt, och vad krävs för att branschen ska fortsätta växa? Vi frågade våra branschexperter som sitter i ledningsgruppen för utbildningen Webbutvecklare e-handel vilka trender och händelser de tror kommer att påverka e-handeln mest under de kommande tre åren:
Jag tror att Unified commerce kommer att förbättra användarupplevelsen ännu mer vilket leder till att allt fler kommer att handla på nätet då denna utvecklingen går snabbare än analoga förbättringar. Unified commerce är handel på användarens villkor samt att få ihop helheten kring sin handel.
Även internationalisering inklusive t ex marknadsplatser, leder till både hårdare konkurrens, men även till att fler handlar på nätet kommande åren. De som leder utvecklingen kommer att utveckla tjänster till sina erbjudanden som gör att det blir mer svårkopierat för dem som enbart erbjuder stort utbud och pris.
Jag tror headless commerce kommer bli allt större, tillsammans med micro servers och mer och mer integrationer. Vi går från ett-två stora tunga system till flera mindre och specialiserade som måste kunna fungera tillsammans.
Tre snabba svar på den frågan. Jag tror att röststyrning kommer att ha en stor inverkan på e-handeln framåt. Även Amazon, Shopify och andra nyckelfärdiga lösningar kommer att ta mer utrymme. Något som kommer att fortsätta påverka framåt är även handelshinder mellan tex EU, USA, Kina, osv.
Dissonansen mellan e-handelsbranschens behov eller upplevda behov och vad som krävs för att växa/överleva blir allt tydligare. Kunskapsglappet är i nuläget för stort och det är få förunnat att få chansen att ta ett väl genomtänkt beslut kring vad verksamheten eller dylikt behöver kontra vad beslutsfattaren tror sig veta/behöva.
Social shopping, möjligheten att köpa produkter via sociala medier / appar kommer att växa. (Bara häromveckan presenterade Instagram en ’checkout’-funktion på plattformen som nu testas av ett antal varumärken i USA). Automation, att skapa och använda teknik för att effektivisera processer, kommer också att spela en stor roll framåt.
Jag ser även att vi rör oss mot en omdefiniering av vad en butik är. Hur man kopplar samman det digitala och det analoga. Hur butiker är uppbyggda, vilka tjänster som erbjuds och hur dessa samverkar. Fokus på kundupplevelsen. Det kommer ske utsuddning av gränserna.
Det sker en markant ökning av e-handel mellan företag, s.k. B2B (Business to Business). Detta gäller framförallt repetitiva beställningar (sådant material som används ofta) och reservdelar. Många produkter är komplexa och kräver diskussioner och specifikationer, dessa kan i och för sig skickas över nätet och hanteras, men det finns fortfarande en tradition att vara ”Specialist” och bli tillfrågad och att vara ”Inköpare” och förhandla ner priser. Du har säkert själv varit med om att söka information om produkter på hemsidor, men det enda du för reda på är mer eller mindre att ”kontakta en säljare”. (Här vill man absolut inte ge kunden möjlighet att jämföra priser).
Jag tror också att det kommer ske ytterligare förändringar i hanteringen av transporter som kommer att kräva nya funktioner i Back Office-delen av e-handelslösningarna, d.v.s. inte bara ”Kundens” upplevelse vid beställning och leveransinformation. Fraktavgifterna lär också komma ifråga i den hanteringen, hur länge har företagen råd att bjuda på fraktavgiften? (Som exempel har både Posten och Clas Ohlson/Axfood hittat på lösningar för samfrakter). Ej att förglömma är miljöaspekten, det blir fler och fler transporter. Fler och fler logistikcenter byggs runt om i landet.
Fler och fler e-handelsbolag öppnar också egna butiker/showrooms, möjligen kan dessa minska ”Butiksdöden” som till viss del pågår. Eftersom det fortfarande tillkommer en hel del gallerior och stormarknader så måste de ju fyllas med något, inte bara restauranger. Byggherrarna vill ju ha gallerior och butiker som skall bekosta byggnationen.
Beträffande konsumentmarknaden så tror jag att den kommer att växa ytterligare. Frågan är om det går att utveckla så många nya funktioner i beställnings- och informationsflödet. Här handlar det nog också om att ha smarta Back Office funktioner för att hantera affären. Hur länge kommer företagen ha råd med fria returer till exempel?
Är du intresserad av att jobba med e-handel och webbutveckling? Sök vårt 2-åriga program Webbutvecklare e-handel i Stockholm eller Boden.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Här kan du se vilka utbildningar som startar hösten 2023 – onsite och online.
Hur kan ett stort företag som Volvo CE utveckla sitt förbättringsarbete? Här fick verkligen våra studerande från Experience Designer 21 något att bita i!
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |