Jacob Stenberg, kanske mer känd som ”Daydee” för många, är inte bara förstaårsstudent på Futuregames 3D Graphics, men även ett välkänt ansikte inom esporten där han tävlar i Super Smash Brothers Melee. Jacob/Daydee är Europas bästa spelare som karaktären Samus och är rankad som Sveriges fjärde bästa spelare. Med sikte på en karriär i spelbranschen har Jacob med sig sina erfanehneter från den tuffa tävlingsvärlden.
Speltiteln Super Smash Bros. Melee (SSBM), det andra spelet i fighting-serien Super Smash Bros., släpptes år 2001 av Nintendo. Trots nyare spel i serien är Melee fortfarande det esportarna föredrar i tävlingssammanhang. Att tävla i SSBM innebär enligt Jacob både mycket träning och analysering men även att resa. ”Jag har spelat Super Smash Bros. sen jag var fem år, men jag hittade tävlingsaspekten och communityn kring det för fyra år sedan. Det var en vän som introducerade mig under ett mer avslappnat event och jag tyckte att det var konstigt att vi spelade den gamla versionen av Super Smash Bros. Efter att de förklarat olika tekniker, djupet i spelet och varför det var så coolt blev jag väldigt intresserad”.
Jacob skaffade SSMB och började öva hemma och märkte snabbt att han tyckte att det var riktigt välgjort. ”Det är ett otroligt snabbt spel och man märker att de har gått in på detaljer som de har tagit bort i de nyare spelen”. Regissör och designer av spelet, Masahiro Sakurai, kallar det en ’beautiful accident’ då SSMB egentligen var avsett som ett partyspel snarare än att det skulle bli ett tävlingsinriktat fighting-spel.
I somras, strax före Jacob började på Futuregames, upplevde han ett av sina bästa tävlingsminnen. ”Jag spelade mot Professor Pro, Englands bästa spelare, inför 1000 personer. Det är ett jäkligt schysst minne. Jag blir så glad att jag slår näven i bordet och det springer upp 15 svenskar och blir världens grej på scenen”. Under en annan tävling ett år tidigare lyckas fotografen Stephanie ”Vexanie” Lindgren fånga en fantastisk bild av Jacob när han vinner en match mot den amerikanska spelaren dizzkidboogie.
Foto: Stephanie ”Vexanie” Lindgren
”Jag har blivit bättre på socialt nätverkande. SSBM är ett spel där man faktiskt träffas i verkligeheten och inte bara online, och det ger väldigt mycket i sig att behöva kommunicera”.
”Att analysera och tävla på en hög nivå hjälper alltid inom andra aspekter i livet där det är tufft och komplext”.
”För att bli bra på spel krävs diciplin, motivation och en väldig massa fritid. För att bli en bra utvecklare behövs diciplin, motivation och förmågan att inte ha någon fritid”, säger han skämtsamt.
Skillnaden för Jacob mellan att spela och att utveckla är att det ena är en hobby och det andra är jobb. Han ser dock en viss skillnad när det kommer till att tävla. ”I och med när jag växte inom esport och blev ett namn så tillkom en press som faktiskt har gjort att spelandet har blivit mer av ett jobb för mig också. Det blir en väldigt konstig blandning av det hela”. Jacobs nästa tävling är i Köpenhamn på Valhalla 4-7 januari. ”Det kommer bli första tävlingen jag spelar i Super Smash Bros. Ultimate (det senaste spelsläppet i serien). Jag har inga höga förhoppningar då det är ett annorlunda spel men det ska bli kul. Annars blir det en i alla fall en avkopplande resa”. I en kortfilm av Julia Sthillert, kan man även följa Jacob när han tävlar på DreamHack Summer 2018.
I September 2018 började Jacob på Futuregames efter tre år på spelprogrammet med inriktning grafik på Södertörns Högskola. Niclas Halvarsson, tidigare huvudlärare för 3D Graphics på Futuregames, har hjälpt motivationen enormt enligt Jacob. ”Han är jäkligt bra på att lära ut och rolig att lyssna på. Om det inte vore för honom hade jag inte varit där jag är idag”. Insikten att vilja jobba med spel kom för flera år sedan när Jacob jobbade på ett företag inom VVS. ”Jag ritade upp rör i 3D i AutoCAD. Jag kom fram till att jag tyckte att det jag gjorde var kul, men att jag ville jobba med folk i min egen ålder. Var hittar man dem? Jo, inom spel”.
”Hade man inte spelat otroligt mycket hade man antagligen aldrig tänkt på att göra spel. Någonstans letar man efter en ’safe zone’ eller att vara någonstans där man känner igen sig själv. Om man känner igen sig själv i spel så känns det tryggt att börja jobba med det”.
Idag är Jacobs mål att bli tillräckligt duktig för att känna att han är en värdefull tillgång i branschen. ”Jag är öppen för att prova det mesta men just nu känner jag lite mer dragning åt lite mer stiliserade spel”. Om fem år hoppas han se sig själv som en kompetent 3D-utvecklare med ett jobb där han trivs och mår bra. Angående vilket avtryck han vill göra på världen säger Jacob att han nog mest är här för att ha ’a good time’.
”Jag är glad så länge jag hade en rolig resa”.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Här kan du se vilka utbildningar som startar hösten 2023 – onsite och online.
Hur kan ett stort företag som Volvo CE utveckla sitt förbättringsarbete? Här fick verkligen våra studerande från Experience Designer 21 något att bita i!
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |