Oscar Lindqvist driver egen webbyrå och är lärare inom frontend-utveckling på Changemaker Educations. Karriären som webbutvecklare började här på skolan när han själv började läsa Webbutvecklare e-handel hösten 2014.
– Jag såg en väldigt lovande framtid när jag först sökte till Webbutvecklare e-handel för snart fem år sedan. Det var stor efterfrågan på kompetenser som programmerare, webbdesigners och webbutvecklare. Under utbildningen kom jag snabbt fram till att frontend var helt och hållet för mig och jag har valt att fortsätta fokusera på det spåret, berättar Oscar.
Under LIA-perioden jobbade Oscar på en webbyrå i Italien där han blev ansvarig för demo-hemsidan som byrån använde utåt mot sina kunder. Efter utbildningen började han jobba som projektledare på e-handelsbyrån Nordic Web Team, men saknade efter ett tag att jobba mer kreativt som utvecklare. Därför bestämde han sig sommaren 2017 för att starta eget.
– Jag började med att driva mitt egna startupföretag, vilket gav otroligt många erfarenheter! Men idag fokuserar jag på min byrå Webular och bygger hemsidor åt företag och privatpersoner som inte har en enorm budget. Jag tycker inte att det ska krävas massa pengar för att ha en onlinenärvaro, det är därför jag vill hjälpa även dem med mindre pengar att finnas på nätet.
Idag sitter Oscar med i ledningsgruppen till utbildningen Webbutvecklare e-handel och är en av de branschrepresentanter som är med och säkerställer att utbildningen hela tiden motsvarar branschen kompetenskrav.
– Jag är passionerad över den kreativa biten när det kommer till webbutveckling, allt vad gäller design, layout och den grafiska profilen. Idag jobbar jag med kunder inom flera branscher, vissa behöver e-handelslösningar och andra inte. För mig är det mest spännande att kunna hjälpa andra personer och företag att synas på nätet på smarta sätt utifrån deras behov.
– Eftersom Changemaker var startskottet för den jag är idag rent professionellt ville jag gärna vara med när jag fick förfrågan om att vara lärare inom frontend. Jag vill att arvet från Changemaker lever vidare och vill vara med och bidra till den svenska marknaden och kanske till och med världens marknad vad gäller utvecklare.
– Det har gått fantastiskt bra och jag har haft jättefina elever, det har varit lärorikt för mig också. Under tiden på skolan har jag även börjat utveckla en ny affärsidé – en startup som har med YH-skolor att göra och kommer att lanseras i februari. Jag ser verkligen yrkeshögskolor som en hållbar framtid när det kommer till utbildning. Jag tror inte på det teoretiska med att sitta bakom en skolbänk utan förespråkar att jobba med hands-on-erfarenhet i klassrummet och i skarpa projekt. Att få förståelse för hur det fungerar på arbetsmarknaden redan under skolgången.
– Webbutvecklare e-handel är en bred Yh-utbildning vilket jag bara ser som en fördel. Du får en överblick och en introduktion till arbetsmarknaden och lär dig om många olika områden. I den här utbildningen lär du dig projektledning, UX-design, UI, apputveckling, e-handel och så min kurs inom frontend-utveckling som heter ’ Webbprogrammering E-handel’. Det är väldigt mycket att gå igenom, men samtidigt är det ett väldigt bra sätt att hitta sin plats och det man verkligen vill jobba med. För mig blev frontend-utveckling mitt kall.
– Det kommer alltid att behövas utvecklare och Sverige har fortfarande ett stort behov av mer kompetens inom webbutveckling. Det som kommer hända framåt är dock att mindre bolag och e-handelsföretag, som inte har ett jättebehov av avancerade integrationer och affärssytemskopplingar, kommer att kunna köpa mer eller mindre färdiga lösningar. Jag tänker att e-handlare som omsätter kanske uppemot 1,5 till 2 miljoner per år kommer att köpa sina sajter ’out of the box’ och inte ha samma behov av webbutvecklare. Däremot kommer konkurrensen att öka bland de större bolagen, och där kommer det behövas mycket mer avancerad hjälp av utvecklare för att sticka ut.
– Mycket handlar om hastighet och enkelhet; de är de största faktorerna idag för en framgångsrik plattform. Vi möts av så otroligt många distraktionsmoment online som kräver vår uppmärksamhet och om en hemsida laddar långsamt eller om det är svårt att hitta informationen vi söker så tappar vi intresse och lämnar. Därför är hastighet och enkelhet så viktigt.
– Som utvecklare kräver det att man följer utvecklingen och lär sig att använda de senaste teknologierna. Istället för att hålla sig kvar vid samma programmeringsspråk måste man lära sig nya. Med örat mot marken så verkar PHP, och mer traditionella språk bli utdaterade och idag kommer det fler snabbare språk som Ruby on rails och Elixir. Det handlar om att bygga allt från scratch och utesluta onödiga bihang i form av olika funktioner. Med till exempel WordPress får man med ett överflöd funktioner som man kanske aldrig använder, vilket påverkar prestandan på hemsidan och gör den antagligen svårare att underhålla än nödvändigt. Det kanske fungerar för mindre företag, men för större bolag blir det viktigare att bygga från grunden, både när det kommer till frontend och backend.
– Just för att utbildningen är så pass bred så ger Webbutvecklare e-handel en bra bas att stå på. Varje kurs ger en rättvis överblick över vad det innebär att jobba inom de olika områdena. Du får tillräckligt mycket kött på benen för att fortsätta inom det spår du själv väljer efter utbildningen.
– Sen är det ett otroligt engagemang uppifrån, både när det kommer till ledningsgruppen och till utbildningsledaren. Det är kompromisslöst, man gör allt från skolans sida för att skapa bästa möjliga förutsättningar för klassen. Sen är också styrkan med en Yh-utbildning att man får ett superfint kontaktnät med branschen. Det finns så många fina möjligheter för framtiden bara genom skolan.
Läs mer om vår 2-åriga Yh-utbildning Webbutvecklare e-handel.
Välkomna till vårens öppna hus hos oss på Changemaker Educations!
Här kan du se vilka utbildningar som startar hösten 2023 – onsite och online.
Hur kan ett stort företag som Volvo CE utveckla sitt förbättringsarbete? Här fick verkligen våra studerande från Experience Designer 21 något att bita i!
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_JB0T5YRLHE | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_UA-40378962-2 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
iutk | 5 months 27 days | This cookie is used by Issuu analytic system to gather information regarding visitor activity on Issuu products. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |